از لجن هم پول در مياورند

rahim

Elite Member
Oct 23, 2003
3,145
2,662
behbahan
#1
اوضاع در فضای مجازی روز به روز وخیم‌تر می‌شود. جدا از شیفتگان شهرت و شهوت که برای بالا بردن فالوور و گرفتن لایک، حتی حاضرند عریان شوند، صرف‌نظر از سودجویانی که از همه چیز پول درمی‌آورند، از یک طرف اظهار نظر‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... از فیلسوفان ناشناس، کارشناسان یک‌شبه و اقتصاددانان بالقوه و از طرف دیگر فحاشی‌های کاربرانی که حرص خود را با رکیک‌ترین واژه‌ها در فضای مجازی خالی می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی را تا مرز انفجار برده است.
از لجن هم پول درمی‌آورند
این سودجویی‌ها، فحاشی‌ها و اظهار فضل‌ها دامن فوتبال را هم گرفته است. فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی پرطرفدار ابزار خوبی برای کلاهبرداری است و حالا کلاهبردار‌ها در فضای مجازی جولان می‌دهند و سوار بر موج احساسات پاک فوتبال‌دوستان، جیب خود را پر از پول و فضای مجازی را پر از لجن می‌کنند.
اداره همزمان دو کانال تلگرامی
نمونه جدیدش، فردی است که در تلگرام، همزمان دو کانال هواداری استقلال و پرسپولیس را اداره می‌کند. این فرد در کانال هواداری استقلال، انواع اهانت‌ها را به باشگاه پرسپولیس کرده و زشت‌ترین صفت‌ها را به پیشکسوتان، بازیکنان، مدیران، مربیان و هواداران پرسپولیس نسبت می‌دهد و همزمان در کانال هواداری پرسپولیس، به باشگاه استقلال اهانت می‌کند و به اهالی مجموعه آبی از پیشکسوت تا هوادار ناسزا می‌گوید.
درآمدزایی از طریق فحاشی
این شخص چند سال قبل با فراگیر شدن تلگرام در ایران، همزمان یک کانال برای طرفداران استقلال و یک کانال برای هواداران پرسپولیس راه انداخته و با همین فحاشی‌ها (البته به اسم حمایت از تیم محبوب و کری‌خوانی برای تیم رقیب) اقدام به عضوگیری کرده و بعد از آن که ممبرهایش به رقم قابل توجهی رسیده، جذب آگهی تبلیغاتی را در دستور کار قرار داده و حالا هر روز با آگهی‌هایش درآمدزایی می‌کند و با فحش‌هایش طرفداران دو تیم را به جان هم می‌اندازد. طرفداران استقلال و پرسپولیس هم که نمی‌دانند پشت هر دو کانال یک نفر ایستاده، فریب محتوای این کانال را می‌خورند و به طرفداران تیم رقیب فحش می‌دهند.
تربیت زامبی‌های مجازی
صدالبته این شخص جدا از آن که برای هر دو کانال قرمز و آبی خود ادمین دارد، تیم تولید محتوای مشترکی هم تشکیل داده که این تیم مطالب توهین‌آمیز علیه استقلال و پرسپولیس تولید می‌کند. فحش‌ها به استقلال در کانال هواداری قرمز‌ها و فحش‌ها به پرسپولیس در کانال هواداری آبی‌ها بارگذاری می‌شود. همچنین این شخص یک عده زامبی فضای مجازی هم پرورش داده که هر روز به صفحه روزنامه‌ها، روزنامه‌نگاران، فوتبالیست‌ها و... می‌روند و به آن‌ها فحش می‌دهند. متأسفانه طرفداران احساساتی دو تیم هم ناخواسته با این زامبی‌ها همراه می‌شوند و رکیک‌ترین واژه‌ها را در فضای مجازی پخش می‌کنند.
رونمایی از «ب. ف» دور از پایتخت
این شخص «ب. ف» نام دارد که ساکن یکی از استان‌های جنوب شرق کشور است. شخصی که پشت پرده مجموعه‌ای از فحش‌ها به اهالی فوتبال ایستاده و از این راه نان درمی‌آورد. جمع‌آوری چندصد هزار هوادار استقلال در یک کانال آبی و چندصد هزار هوادار پرسپولیس در یک کانال قرمز، این شخص را در موقعیت ممتازی برای جذب آگهی تبلیغاتی قرار داده است.
راز ب. ف چگونه برملا شد؟
یکی از خبرنگاران ورزشی می‌گوید: «به صورت اتفاقی متوجه شدم صاحب هر دو کانال طرفداری استقلال و پرسپولیس یک نفر است. یکی از دوستان می‌خواست در تلگرام تبلیغات کند و دنبال تعرفه قیمت آگهی کانال‌های پرمخاطب بود که در جریان سفارش آگهی‌ها متوجه شد، چه وقتی به کانال طرفداران استقلال سفارش آگهی می‌دهد و چه وقتی به کانال طرفداران پرسپولیس تبلیغات می‌سپارد، کارت بانکی یک شخص خاص برای واریز پول از طرف این کانال‌های قرمز و آبی ارائه می‌شود.
پرونده سودجویی مجازی در محاکم قضایی
وقتی این خبرنگار ماجرا را به مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گوید، آن‌ها اعلام می‌کنند پیش از این در جریان موضوع قرار گرفته‌اند و از طریق ارکان قضایی فدراسیون و مراجع قضایی هم در حال پیگیری پرونده هستند که جلوی این سودجویی را بگیرند. باید دید چرا پلیس فتا تا به حال به این موضوع ورود نکرده است. این مصداق بارز سوءاستفاده از برند استقلال و پرسپولیس و جریان‌سازی ناسالم و ایجاد تنش و التهاب در فضای مجازی است.
از هفته‌نامه‌ها تا کانال‌های تلگرامی
این که یک نفر برای کسب درآمد بیشتر هواداران استقلال و پرسپولیس را تحریک کند و آن‌ها را با واژه‌های رکیک به جان هم بیندازد، یادآور دهه ۷۰ است که یک نفر همزمان دو نشریه هواداری استقلال و پرسپولیس را منتشر می‌کرد. دوشنبه‌ها هفته‌نامه‌ای استقلالی را روی کیوسک می‌فرستاد و پنج‌شنبه‌ها هفته‌نامه‌ای پرسپولیسی را و نویسندگان این دو نشریه که مشترک بودند، در این دوهفته‌نامه علیه خودشان مطلب می‌نوشتند و بازار کری‌خوانی را داغ می‌کردند. آن هفته‌نامه‌ها به این دلیل که زیر نظر وزارت ارشاد و اداره کل مطبوعات داخلی منتشر می‌شدند، در کری‌خوانی‌ها حرمت و احترام را رعایت می‌کردند، اما این کانال‌های تلگرامی روی صفحه‌های بدنام فضای مجازی را هم سفید کرده‌اند.
پلیس فتا و پاکسازی ویروس‌های مجازی
جوان طرفدار استقلال بدون آن که بداند تحت تأثیر نوشته یا فحش ادمین کانال، به فلان بازیکن یا پیشکسوت پرسپولیس فحش می‌دهد، غافل از این که همان ادمین دقایقی بعد در کانال طرفداری پرسپولیس، طرفداران این تیم را به فحاشی علیه هواداران استقلال دعوت می‌کند. همه به این بازی فحاشی دعوتند، فحش‌بازی به نفع جیب «ب. ف» ... البته «ب. ف» تنها نیست و شاید پشت بقیه کانال‌های هواداری هم افراد مشابه دیگری باشند. این دیگر هنر پلیس فتاست که این میکروب‌های مجازی را شناسایی کند
 
Likes: A8K

rahim

Elite Member
Oct 23, 2003
3,145
2,662
behbahan
#4
A guy created two fan club sites, one for reds and the other one for blues.
He went extreme on both sites, in terms of insult and allegations. He collected many followers, turned the sites commercial, and milked both sides on advertisements.
The writer says that 20 years ago there was similar situation in print media, when the owner and writers of persepolise and Esteghlal newspapers were same entity!


The moral : not only both teams eat from the same akhor, but their rivalry is manufactured and exploited for greed!
 

IEI

Administrator
Staff member
Nov 10, 2002
14,491
3,323
#5
I gotta agree with BT.
Be gholeh maroof khar tuye in donya ziadeh vali khar savar kameh.