خامنه***ای تمسخر لهجه را حرام اعلام کرد

k-EYVON

Bench Warmer
Oct 20, 2003
1,785
0
#1
IT took him 30 years to notice !!



آیت الله خامنه***ای تمسخر لهجه را حرام اعلام کرد


آیت الله خامنه ای می گوید که تقلید لهجه سابق ندارد و در کتاب***های ادبی و طنز و غیره گذشته به چشم نمی خورد


آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران گفته است که تقلید لهجه قومیت‎ها اگر به قصد استهزا و تمسخر باشد حرام است.
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای بخشی از متن درس خارج فقه او در روز 31 فروردین را منتشر کرده که در آن آمده است: "غالب شهرهایی که لهجه آنها تقلید می شود شهرهایی هستند که مردم غیرت مند آنها در حوادث مهم صد سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده اند و این عمل تصادفی نیست."
وی گفته است که تقلید لهجه سابق ندارد و در کتاب های ادبی و طنز گذشته به چشم نمی خورد.
آیت الله خامنه ای افزوده که این مسئله "مال همین اواخر است، یعنی مثلا از صد سال پیش به این طرف؛ یعنی از وقتی که کشور ما در مواجهه با این دشمنی ها قرار گرفته است."
بشنوید




به گفته او مناطق شمال، خراسان و آذربایجان که "مردمش سرسختی و سلحشوری نشان داده اند" بدلیل لهجه مورد تمسخر قرار گرفته اند.
آیت الله خامنه ای گفته است این مسئله "مسلما حرام" است.
او البته گفته است که تقلید لهجه اگر به عنوان تمسخر نباشد "عمل شیرینی" است و "خود آن فرد هم گاهی می نشیند و تماشا می کند که تقلید را دارند می کنند. خودش هم می خندد، خوشش می آید. پیداست که پس تمسخر نیست."
اما به گفته ابراهیم نبوی، طنزنویس ایرانی، آثار ادبی نشان می دهد که تقلید لهجه امر جدیدی نیست.
به گفته او حکایات اخلاق الاشراف عبید زاکانی نشان می دهد که تقلید لهجه گلیک ها و یا شوخی با سایر اقوام در گذشته نیز وجود داشته است.
وی با تمایز قائل شدن بین هزل و طنز می گوید که طنز نویس همواره با هجو گویی فاصله می گیرد و به یک قوم توهین نمی کند.
ابراهیم نبوی در مصاحبه با بخش فارسی بی بی سی می گوید: "آقای خامنه ای باید یادشان باشد که خود ایشان برنامه صبح جمعه با شمای منوچهر نوذری را به عنوان یک برنامه موفق طنز تایید کردند و با آقای نوذری ملاقات کردند. در آن برنامه هم لهجه یهودی های اصفهان مسخره می شد و هم لهجه گیلکی مسخره می شد."
او اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای را شیوه ای برای خرید مشروعیت می داند.
به گفته او، "این همان کاری است که ایشان با شاعران، هنرمندان، داستان نویسان و هنرمندان می کنند ... تا مشروعیت از رفته از سال گذشته را به هر نحوی" و اکنون از اقوام مختلف به دست آورند.