مرگ خشایار الوند؛ خنده‌هایی که رفت گریه‌هایی که ماند

Pooya

Administrator
Staff member
Sep 23, 2004
35,398
1,454
Vancouver, Canada
www.IranSportsPress.com
#1
خشایار الوند امروز نهم اسفندماه بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت.

مراسم تشییع این نویسنده طنز سینما و تلویزیون ایران روز شنبه یازدهم اسفندماه از خانه سینما و مراسم ترحیم او روز دوشنبه در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می‌شود.

امروز صبح، یعنی صبح روز نهم اسفند ۹۷، مثل ۲۶ فروردین سال گذشته که عارف لرستانی بازیگر در ۴۶ سالگی درگذشت، صفحات سینماگران در شبکه های اجتماعی در بهت و ناباوری خبر از مرگ ناگهانی خشایار الوند می‌داد.

مرگ در سن ۵۱ سالگی و پارادوکس مواجهه با این حقیقت تلخ درباره کسی که عمری خنده به لب‌های مخاطبانش نشانده، موضوع درگذشت آقای الوند را دردناک‌تر و تاثیرگذارتر کرد.

خشایار الوند در سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. سیروس الوند کارگردان سینمای ایران برادر او است و ماهور الوند بازیگر و استعداد تازه کشف شده سینمای ایران، برادرزاده‌اش.

او در سال ۱۳۶۳ در جایگاه دستیار کارگردان و برنامه ریز وارد سینما شد.

آقای الوند فعالیتش را در سینما در سال ۱۳۸۰ با نگارش فیلمنامه‌های "مزاحم" و "برگ برنده"، هر دو به کارگردانی سیروس الوند ادامه داد اما عمده شهرتش را با نگارش فیلمنامه سریال ها و مجموعه‌های طنز موفق کسب کرد.

مجموعه‌ای بزرگ شامل بسیاری از برنامه‌های طنز پرطرفدار شامل: "نقطه چین"، "شب‌های برره"، "باغ مظفر"، "گنج مظفر"، "مرد هزار چهره"، "مرد دو هزار چهره"، "قهوه تلخ"، "ویلای من"، "شوخی کردم" و "در حاشیه" همه به کارگردانی مهران مدیری، "پایتخت"، "پایتخت ۳"، "پایتخت ۴"، "پایتخت ۵"، "در حاشیه" و "علی‌البدل" به کارگردانی سیروس مقدم، "کمربندها را ببندیم" به کارگردانی مهدی مظلومی، "مسافران" به کارگردانی رامبد جوان "دیوار به دیوار" و "«دیوار به دیوار ۲" به کارگردانی سامان مقدم.
از همه آنچه درباره خشایار الوند گفته می‌شود، می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد: خشایار الوند فیلمنامه نویسی بود که ساختار فیلمنامه را به درستی می‌شناخت. او به طور کامل در جریان آنچه در اطرافش می‌گذشت بود؛ از امور سیاسی و اجتماعی، تا اقتصادی و حتی ورزش. خشایار الوند به اهمیت عنصر سرعت در انجام کارها به ویژه آثار تلویزیونی واقف بود.

این عناصر وقتی با هم درون یک نفر جمع شوند حاصلش می‌شود شبهای برره یا سریال پایتخت که از جمله سریال‌های بسیار موفق و پربییننده تلویزیونی در ایران محسوب می‌شوند.

همکاران آقای الوند متفق‌القولند که سینمای طنز ایران یک آدم کاربلد و آگاه را از دست داده است.

یکی دیگر از عوامل موفقیت آقای الوند به گفته همکارانش، آگاهی مداوم او از مسایل روز بود. زیاد فیلم و سریال می دید و مطالعه می کرد؛ گفته می‌شود که آقای الوند حتی در دورانی که مطبوعات شکوفایی گذشته را نداشتند هر روز حتما دو روزنامه همراهش بوده و اخبار و گزارشهای روز را مطالعه می کرده و درباره موضوعات روز اعم سیاسی و اجتماعی و ورزشی و اقتصادی نگاه و تحلیل خودش را داشته است.

پیمان قاسمخانی یکی از نویسندگان برجسته طنز سینما و تلویزیون ایران، که علاوه بر فیلمنامه‌نویسی کارگردانی و بازیگری را هم در کارنامه خود دارد، درباره خشایار الوند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "خشایار بسیار با استعدادتر از چیزی بود که دیده شد. به گفته آقای قاسمخانی آنچه از توانایی و موفقیت آقای الوند تا به حال دیده شده تمام قابلیت و توانایی او در این عرصه نبوده است."

آقای قاسمخانی در سریال‌هایی مانند شب‌های برره و مسافران با آقای الوند همکاری داشته است.

آنچه ‏خشایار الوند و همکارانش برای سریال شب های برره به کارگردانی مهران مدیری نوشتند انگار‬ بعد از حدود ۱۳ سال هنوز هم در متن جامعه ته‌نشین شده که جسته و گریخته از آن یاد می‌شود. از ساختار و قصه‌های طنز آن گرفته تا گویش و طنز کلامی ساخته و پرداخته نویسندگان آن سریال، که آقای الوند یکی از مهمترینشان بود.

سریال پربیننده پایتخت که هر سال در تعطیلات نوروز پخش می‌شد و امسال هم قرار بود به جای سریال در قالب یک فیلم سینمایی تلویزیونی ۹۰ دقیقه‌ای تولید شود، در مرحله آماده سازی بود که نویسنده شاخص خود را به طور ناگهانی از دست داد.

الهام غفوری تهیه کننده آن با ابراز تاثر از این اتفاق گفت نمی‌دانم باید چه کرد. محسن تنابنده بازیگر و نویسنده این سریال هم گفت بدون خشایار الوند ادامه پایتخت سخت است.

امیر مهدی ژوله فیلمنامه نویس شاخص طنز و بازیگر درباره آقای الوند گفت در سال‌های اخیر هر کسی دنبال نوشتن یا بازنویسی یا سرپرستی یک فیلمنامه کمدی بود یکی از سه گزینه‌اش حتما آقای الوند بود.

به گفته آقای ژوله حاصل کار آقای الوند برآیند دو مولفه کیفیت و سرعت بود.

آقای ژوله که فیلمنامه قهوه تلخ را با آقای الوند با هم نوشتند به تنوع کارهای اقای الوند اشاره کرد و گفت: "او بخاطر حضور مداوم سینما در خانواده و تجربیات فراونش در این عرصه فیلمنامه‌نویس قابلی بود و ساختار و اسکلت اصول فیلمنامه را خیلی بهتر از سایرین می شناخت و کارش تنوع فراوان داشت. او نویسنده‌ای حرفه‌ای بود که برای طیفی گسترده از سیروس مقدم تا سامان مقدم از مهران مدیری تا مهدی مظلومی نوشت و قادر بود با انواع و اقسام لحن‌ها خودش را تطبیق بدهد."

آقای الوند در سرپرستی تیم نویسندگان طنز هم ید طولایی داشت. اعتباری که همکاران در کارش برای او قائل بودند موجب شده بود که بسیاری از نویسندگان صاحب‌نام فیلمنامه، نوشته‌هایشان را به او بدهند تا نظرش را بگوید یا اگر ضعف یا اشکالی در فیلمنامه می‌بیند بگوید.

در شبکه‌های اجتماعی نام آقای الوند به هشتگ تبدیل شد. شب‌های برره یکی از آثار آقای الوند بود که به آن زیاد اشاره شد. آنچه توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد، مرگ ناگهانی آقای الوند در سن ۵۱ سالگی بود و اینکه با مرگ غم‌انگیز خالق آثاری مواجه شده بودند که سال‌ها برایشان مایه خنده و سرگرمی بود.

جمعی از کاربران هم به مرور خنده‌ها و خاطرات و آثار آقای الوند پرداختند.