مقدماتی جام جهانی*** ایران و استرالیا ۱۹۷۷

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#2
100006208.jpg


ایران و استرالیا مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ ( دیدار رفت )



ایران ۱ ( حسن روشن " ۷۱ )

استرالیا ۰



* یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۵۶ - ورزشگاه المپیک پارک ملبورن - تماشاگر ۲۲۰۰۰ تن - داور : هر سه از اطریش داور وسط ووهرر



ایران :

ناصر حجازی - حسن نظری - نصرالله عبداللهی - حسین کازرانی - آندرانیک اسکندریان

علی پروین (c ) - محمد صادقی - حسن نائب آقا - ابراهیم قاسمپور ( حبیب خبیری " ۸۰ )

حسن روشن - غفور جهانی

سرمربی : حشمت مهاجرانی



استرالیا :

آلن ماهر - جرج هریس - کولین به نت - پیتر ویلسون ( کاپیتان ) - هری ویلیامز

دیوید هاردینگ - جیم رونی - مورای بارنس - جان نیسکو هوس -

جان کاسمینا - پیتر اولرتن ( پیتر شارنی " ۷۴ )

سرمربی : جیمی شولدر







Australia 0



Iran 1 Hassan Rowshan 71
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#3
100006229.jpg


مهاجمان استرالیا بر روی دروازه ایران ..... کاپیتان پیتر ویلسون در یک نبرد هوایی با ناصر حجازی ( آبی ) و نصرالله عبداللهی - دیگر حاضران در تصویر آندرانیک اسکندریان ( 3 ) و جان کاسمینا ( 9 ) دیگر مهاجم تیم استرالیا .
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#4
درست چهار سال پیش ( تنها چهار روز کمتر ) مسابقات مقدماتی جام جهانی مونیخ دو تیم ایران و استرالیا رو در روی یکدیگر ایستادند تا تکلیف تنها نماینده دو قاره ( آسیا و اقیانوسیه ) را مشخص کنند .... آنروز همه بادها به سوی پرچم استرالیا وزید تا تیم بواقع شایسته قاره اقیانوسیه , راهی مونیخ 74 شود ... البته بچز استحقاق اسنرالیا , یکسری تصمیمات نادرست , از سوی مدیران تیم ایران ( عدم تدارک صحیح و ارنج نادرست ) نیز , در ناکامی ایران سهیم بود .

باخت سنگین 3 بر صفر تابستان 1973 ( سیدنی ) آموختنی های بسیار برای فوتبال ایران در بر داشت .... اشتباهات دور قبل دیگر تکرار نشد تا گروه ایران اینبار با تدبیر وهوشیاری پای به میدان ملبورن گذارد با این حال سایه شکست چهار سال پیش همواره بر اردوی ایران سنگینی میکرد همانگونه که میتوانست موجب انگیزه مضاعف برای جبران نیز باشد ..... با اینحال اینبار داستان چیز دیگری بود و از هر نظر شرایط بسود ایران .

اینبار , ساکروها بودند که در آتش مشکلات درونی سوختند ... اختلاف میان ریل رازیک ( سرمربی اسبق استرالیا ) و یارانش , با دست اندرکاران فدراسیون فوتبال آن کشور که نهایتا به جدایی اش انجامید , استرالیا را در شرایط بحرانی قرار داد . جیمی شولدر ( مربی جدید ) نیز فرصت چندانی جهت تسلط بر فضای تیم در اختیار نداشت ... اما از سوی دیگر بر روی نیمکت ایران یک مربی باهوش , که پس از گذشت یک سال و نیم از حضورش در راس تیم و شرکت در تورنمنتهای بزرگی چون المپیک و جشنواره مادرید , در اوج پختگی و تکامل قرار داشت
.





از سوی دیگر آب و هوای ملبورن نیز با ایران یار شد ... چراکه بچه های ایران از تهران گرم , به ملبورن سرد آمده بودند که این موضوع بهمراه اختلاف ساعت دو کشور , میتوانست دردسر ساز باشد ...... اما پس از سه روز تمرین جدی و یک تمرین سبک در روز شنبه ( یکروز قبل از دیدار ) در هوایی ابری و سرد , روز یکشنبه ابرهای تیره از آسمان ملبورن کنار رفت تا هوایی گرم و آفتابی , جای آن را بگیرد که بر خلاف هوای همیشگی این فصل ملبورن ( سرد همراه با باد شدید ) بود .



مهمترین عوامل پیروزی ایران را , می بایست تدابیر سرمربی ( حشمت مهاجرانی ) دانست .... اتخاذ شیوه 2 4 4 توسط او , کمربند خط میانی ایران را محکمتر از قبل نمود او دریافته بود که خط هافبک و مهاجمان استرالیا قابلیت های چشمگیری در رویارویی یک برابر یک , دارند به همین سبب با گزینش روش 2 4 4 موجب شد تا تیم ایران با پاسهای کوتاه و عرضی , و نیز استفاده از مانورهای دو مهاجم خود از کناره ها در مواقع لزوم , ابتکار عمل را از دستان یاران جیمی شولدر خارج و دو مهاجم گلزن استرالیا را , بی اثر کند .



در روزی که کلیه بازیکنان ایران با فداکاری و جنگندگی در زمین ظاهر شدند , حسین کازرانی اما در این میان ارزشی والا داشت . او که در اردوی چهار سال قبل نیز حاضربود , نود دقیقه با تمام وجود برابر مه
اجمان گلزن استرالیایی ایستاد و نقشی بسزا در کسب یکی از بهترین نتایج تاریخ فوتبال ایران ایفا نمود .شادی او پس از این دیدار , بجهت جبران نتیجه تابستان 73 , بیش از سایرین بود


100005779.jpg
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#5
100006222.jpg



ناصر حجازی در دورن دروازه اینبار بر خلاف چهار سال قبل بسیار استوار بود ... او بارها با خروج های موثر راه را بر مهاجمان استرالیا بست و حتی در برابر پنالتی از دست رفته استرالیا نیز , هوشیارانه جهت ضربه را بخوبی تشخیص داد .
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#6
100006213.jpg


پنالتی دیو هاردینگ فضای بالای دروازه را میشکافد و راهی خارج میگردد ...... مفسران استرالیایی نوشتند که امیدهای آرژانتین برای استرالیا با این ضربه نابود ش
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#7
naser hejazi26.jpg


حسن نظری بدستور مربی خود کمتر نفوذ کرد ... اما در انجام وظایف دفاعی خویش بی نقص بود . آنچنان که توجه مفسران فوتبال استرالیا را نیز بخود جلب نمود نصرالله عبداللهی و حسن نائب آقا دو مدافع یارگیر ایران بودند که از سوی مهاجرانی ماموریت داشتند بترتیب جان کاسمینا و پیتر اولرتن را سایه به سایه تعقیب و از کار بیاندازند .... آنها در این ماموریت موفقیتی چشمگیر داشتند بگونه ای که این دو مهاجم گلزن هرگز فروغ دیدارهای قبلی را نداشتند .



آندرانیک اسکندریان که مطبوعات استرالیا به اشتباه او را سی و پنج ساله میدانستند , جان نیسکو هوس و یا هر مهاجمی که در سمت راست خط حمله استرالیا قرار میگرفت را از کار می انداخت و بسیار پرتلاش و موثر برابر مهاجمان حریف قرار میگرفت ...



مخالفان جیمی شولدر عقیده داشتند که او می بایست " آتی آبونی " را در خط حمله در کنار جان کاسمینا قرار میداد تا مکمل یکدیگر باشند شاید این نظریه نیز درست باشد ..... اما امکان موفقیت او نیز در برابر خط دفاع منسجم و بی اشتباه ایران , بسیار اندک بنظر میرسید .



در خط هافبک , کاپیتان پروین محور و مغز متفکر تیم بود او بار دیگر ارزشهای بسیارش را برخ کشید ..... محمد صادقی با دوندگی بسیار در نیمه دوم جیم رونی ( موتور تیم استرالیا ) را از کار انداخت ضمن اینکه او , در متن گل ایران نیز قرار داشت .... ابراهیم قاسمپور نیز دوندگی بسیار داشت اما , نه بدرخشانی همیشه .... با اینحال او از هیچ تلاشی فرو گذار نکرد . او با خشونت و نبرد تن به تن بدنی با جورج هریس روبرو بود و سرانجام در دقایق پایانی جایش به خبیری داد .

حسن روشن و غفور جهانی , دو پیکان خط حمله ایران وظیفه داشتند مانع حرکت مدافعان به سوی دروازه ایران باشند و آنها را بخود مشغول کنند ضربه سر غفور جهانی بر تیرک افقی دروازه و گل ارزشمند حسن روشن روی یک ریباند سریع , از شاخصه های حضور موثر دو مهاجم ایران بود .

* مربی تیم ملی کره جنوبی ( مهمترین رقیب دو تیم ) که در ملبورن حاضر و به تماشای دیدار رقبای خویش نشسته بود , در پایان لب به تحسین تیم ایران و شیوه مناسب و سازمان یافته آن گشود و نگرانی شدیدش را پنهان نکرد
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#9
naser hejazi31.jpg


عکسی*** از ناصر حجازی که در کیهان ورزشی سال ۱۹۷۳ مسابقه رفت ایران و استرالیا که ۳-۰ به نفع استرالیا به اتمام رسید.
 
Nov 24, 2002
27,860
1,466
#13
Was Ghafour Jahani the biggest Mordeh-Khor in Iranian football history? I know they used to call Farshad Pious Farshad Morde-Khor but i guess Ghafour beat him.
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#14
Was Ghafour Jahani the biggest Mordeh-Khor in Iranian football history? I know they used to call Farshad Pious Farshad Morde-Khor but i guess Ghafour beat him.
0,,19052879_303,00.jpg

مهبد جان،درست است،غفور جهانی*** را مرده خور تاریخ ایران می***گفتند به خصوص اینکه که رشتی هم بود،می***گفتند غفور شیره***،اون طرف استادیوم داد می***زدند شیر که رشتی نمیشه.ولی*** حقیقتش اسمش بد در رفته بود گلزن خوبی*** بود وو به خوبی از فرصتها استفاده میکرد.

حال بگذار یک خاطره دیگر از غفور برات تعریف کنم،جام جهانی*** ۱۹۷۸ آرژانتین،بازی ایران و اسکتلند بود،غفور جهانی*** چون قد بلند بود مهاجرانی بهش میگه کرنر که شد بیا به دفاعی ایران کمک کن.در یکی*** از همین کرنرها به دروازه ایران،کازرانی رو به غفور میکنه میگه شیر اومد،همین که کرنر زده شد،غفور به همراه جوو جردن روی توپ می***پرند،***دماغ غفور آسیب می***بینه،کازرانی رو به بچه***ها میگه،بچه***ها از ***دماغ شیر خون میاد،غفور هم که اونجا ایستاده بود بر میگرده میگه،این شیر نبود بلکه شیر پاستوریزه بود(منظور شیر پاکتی که می***خوردیم).
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#15
ویژگی های منحصر بفرد فوتبالی .....



روزی در یکی از نشریات تعریف جالبی در وصف غفور جهانی خواندم و آن این بود که : غفور جهانی هر چه توپ را در ارتفاع بالاتری ببیند ساده تر و مسلط تر به آن میرسد و این شاید بهترین توصیفی بر تسلط غفور روی توپهای هوایی بود از دیگر ویژگی های او میتوان به یاری رساندن خط دفاع در مواقعی که تیم حریف یک مهاجم سر زن توانا می داشت او در این هنگام اغلب تا محوطه 5/5 متر , عقب آمده و به استحکام خط دفاع تیمش می افزود این خاصیت در ان روزگار , بخصوص در میان مهاجمان غالبا تنبل فوتبال ایران , مشاهده نمیشد شاید جز او تنها تا حدودی حسین کلانی چنین ویژکی را داشت به همین دلیل عده ای از کارشناسان بر این عقیده هستند که شاید در راه صعود به جام جهانی 78 , مصدومیت غلامحسین مظلومی و حضور غفور جهانی بجای او , اندکی از توان خط اتش ایران کاست اما در کل سبک و شیوه , بازی غفور در صعود ایران بسیار تاثیر گذار بود تا انجا که در نهایت این جابجایی , بسود فوتبال ایران باشد
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#17
غفور جهانی و تیم ملی ......



یکماه مانده به برگزاری بازیهای اسیایی تهران , فدراسیون فوتبال ایران جهت تدارک و آمادگی هر چه بیشتر تیم ملی , اقدام به برگزاری یک تورنمنت , با حضور تیمهای باشگاهی اروپای شرقی نمود .... این تورنمنت تحت نام - جام ایران - به میزبانی تهران , برگزار و طبق نظر و خواسته فرانک اوفارل , بازیکنان ایران به دو گروه الف و ب تقسیم شدند . در این گزینش , غفور جهانی نیز برای نخستین بار به تمرینات دعوت و سپس در زمره نفرات تیم ب قرار گرفت..... او و پرویز میرزا حسن یک زوج خوب و هماهنگ را تشکیل دادند گلزنی غفور در برابر زاکلبی ( لهستان ) از نکات ویژه کارنامه غفور در تورنمنت مذکور است



در میان جمعی از ستارگان رنگارنک تیم ملی , اما چشمان تیز بین اوفارل غفور را پسندید ..... اوفارل میدانست غفور دو چیز کم دارد : 1 ضعف عضلانی 2 - روحیه یرای حضور در تیم ملی که هردو را میتوان با حضور بیشتر در اردوهای ملی برطرف ساخت به این سبب اوفارل بر خلاف نظر خیلیها او را پسندید اما منتقدان پس از مدتی عقیده داشتند که شاید غفور بازیکن خوبی باشد اما یک گلزن تمام عیار نیست و آن جاه طلبیهای یک مهاجم نوک را ندارد این نظریه تا حدودی صحیح بنظر می آمد وآن نیز به خصوصیات فطری او باز میگشت غفور در یکی از مصاحبه هایش چنین عنوان میکند :

میخواستم یک دهداری دیگر باشم برایم پرویزخان یک الگوی تمام عیار بود او با اخلاق نیکو و فوتبال نابش مرا تحت تاثیر قرار داده بود شاید به همین علت بود که حتی در نوک حمله میل داشتم بعقب بیایم و یک بازی ساز باشم اما قد بلند امتیازی که در بازی هوایی و توپهای روی دروازه داشتم و ضعف عضلانی که مانع از دویدن که در وسط زمین جایی برای من باز شود با این وجود هرگز به این فکر نبوده ام که باید یک تمام کننده مطلق باشم همیشه دوستانم را زیر نظر دارم تا بتوانم با یک پاس به موقع خود را از شر مدافعین سختگیر رهایی بخشم هم در جهت پیروزی تیم خود بازی را به جریان بیندازم هیچگاه نخواستم همه گلها را بنام خودم بنویسیم برایم پیروزی یک تیم بیشتر از شادی موفقیت شخصی اهمیت دارد .....

گلزنیهای پی در پی عزیز اسپندار و علی نیاکانی در ملوان موید توان بازیسازی غفور در خط حمله بود امادر تیم ملی مرد کم روی شمالی باید تغییر رویه میداد و از دیدار با شوروی آهسته آهسته حس گلزنی برای تیم ملی در او پدیدار گشت و تا هنگامه مسابقات مقدماتی ( جام جهانی 78 ) تبدیل به یک گلزن تمام عیار شد

او , گلزنی در تیم ملی را نیز از دیدار دوستانه با تیم امید شوروی ( زیر 23 ساله ها ) آغاز نمود گل دقیقه 88 غفور به تیم پر قدرت شوروی موجب افزایش روحیه تیم ایران در آستانه اعزام به المپیک مونترال شد .... غفور جهانی در کارنامه خود 9 گل ملی از 30 دیدار را , به ثبت رسانده است
 

Attachments

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#18
1000748.jpg


غفور در اون زمان عجیب توی آسیا سر و صدا کرده بود و حتا توجه کارشناسان ایتالیائی را نیز جلب کرده بود.اونها می***گفتند اگر ایران با ایتالیا افتاد دینو زوف باید خیلی*** مراقب این بازیکن باشد!!!!