Iraj Danayeefar ...🙏 Rest in peace ..

oghabealborz

Elite Member
Feb 18, 2005
15,113
2,590
Strawberry field
#1
Very sad to hear today Iraj Danayeefar passed away.
Such a fine player and gentleman and scorer of Iran first ever goal in world cup.
Deepest condolences to his family and friends and his Taj and team melli fans.
 
Feb 4, 2005
25,246
5,458
#2
I cannot stop crying. I played alongside him once with a few of my friends who knew him about 15 years ago. He was hospitalized last week due to liver problems and apparently passed away today because of cardiac arrest at the age of 68. Roohesh shad.
 
Last edited:

oghabealborz

Elite Member
Feb 18, 2005
15,113
2,590
Strawberry field
#3
I cannot stop crying. I played alongside him once with a few of my friends who knew him about 15 years ago. He was hospitalized last week due to liver problems and apparently passed away today because of cardiac arrest at the age of 68. Roohesh shad.
He was such a tremendous player, never forget his battle with Scotland captain and star, he was told to man mark him and follow him every where, not only he did that but it was Gemmile who was running after him and Iraj scored the goal when he went past Gemmile and put the ball in the net.
Rest in peace.
 
Last edited:
Likes: Payandeh Iran

OSTAD POOYA

National Team Player
Jan 26, 2004
4,678
426
#8
RIP. Another one from the golden generation gone. Sad day for Iran football. Despite having scored only 3 goals in 17 games he scored one of the most important goals in Iran history and what a beauty it was. Thank You for sharing.
 
Likes: Payandeh Iran

takbetak

Elite Member
Apr 27, 2006
2,658
1,428
#9
در مطلب اردشیر لارودی یک اشتباه وجود دارد. سر مربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ حشمت مهاجرانی بود. اصغر شرفی کمک مربی تیم ملی بود

https://footballi.net/news/r/422249/ایرج-دانایی-فر-به-قلم-اردشیر-لارودی-آمد-که-بماند

ایرج دانایی فر به قلم اردشیر لارودی/ آمد که بماند



وب سایت رسمی فوتبالی- پسر علی دانایی فرد بود و به همین دلیل از اول مورد توجه بود. بر خلاف این که پسر ها اصولا در فوتبال به پدرشان نمی روند او نه تنها به پدرش رفت و بلکه فراتر از پدر هم ظاهر شد

علی یک فوتبالیست تمام عیار بود. شوتزن بود، گلزن بود، پاسور بود و تکنیکی . او فقط محبوب تاجی ها نبود، به دل همه می نشست. حتی هواداران رقبای تاج هم او را دوست داشتند و همین خاص بودن او را از همه متمایز کرده بود

او استقلالی بود چون پدرش، خانواده اش همه استقلالی بودند و همین او را علاقمند به رنگ آبی کرد و متعصب به این تیم

در بازی های جام جهانی ۱۹۷۸ اصغر شرفی سرمربی تیم ملی او را مامور مهار آرچی جمیل ستارهاسکاتلندکرده بود، ماموریت دشواری بر عهده ایرج بود اما او چنان در زمین درخشید که آرچی جمیل دنبال او می دوید

زننده اولین گلایراندر جام جهانی هم برابر اسکاتلند شد و به همین بهانه هم نامش ماندگار تر شد

ایرج مرد ساکتی بود. کم حرف می زد و همه چیز را در خود می ریخت. ساعت ها هم که کنار او می نشستی کم تر صدایش در می آمد.مهربان بود و متبسم، خوشرو بود و آرام و کم تر چهره در هم کشیده او را یاد دارم

ایرج از آن دست فوتبالیست هایی بود که برای دل خودش فوتبال بازی می کرد و شادی مردم نه برای پول و به همین دلیل محبوب بود و در شادی مردم هم نقش داشت.

او شاید برای این هیچ وقت سراغ مربیگری نرفت که با پدرش در مربیگری بد کردند. شاید خاطرات تلخ پدر در دوران مربیگری باعث شد پسر ریز جثه او هیچ وقت نخواهد خاطرات تلخ پدر برای او هم تکرار شود. ایرج بدل نداشت بس که تکنیکی بود و خاص، اعجوبه بود و محبوب و همین شد رمز ماندگاری اش

انگار خودش می دانست باید برود، باید برود و آمد به ایران تا همین جا بماند تا کنار پدرش آرام بگیرد. من به این فکر می کنم، با یاد او اشک می ریزم که خودش انگار خبر از رفتنش داشت که آمد تا برای همیشه در وطن بماند. این شعر را به یاد ایرج زمزمه می کنم، انگار عجیب وصف حال او است

شنیدم چو قوی زیبا بمیرد

فریبنده زادو فریبا بمیرد

شب مرگ تنها نشیند که موجی

رود گوشه ای دور و تنها بمیرد

در ان گوشه چندان غزل می سراید

که خود در میان غزل ها بمیرد

گروهی بر انند کاین مرغ زیبا

کجا عاشقی کرد انجا بمیرد

شب مرگ از بیم انجا شتابد

که از مرگ غافل شود تا بمیرد
 

oghabealborz

Elite Member
Feb 18, 2005
15,113
2,590
Strawberry field
#10
RIP. Another one from the golden generation gone. Sad day for Iran football. Despite having scored only 3 goals in 17 games he scored one of the most important goals in Iran history and what a beauty it was. Thank You for sharing.
You know against Peru he almost did again, same move and dribble past a defender in the box but his shot went over the bar.
 
Likes: Payandeh Iran

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#15
نام ایرج دانایی فرد

تولد ۲۶ اسفند ۱۳۲۹ ( تهران )

رشته فوتبال

پست هافبک - گوش چپ

باشگاه شفق - تاج - نیروی هوایی - عقاب - پاس - تاج

سابقه ملی تیم ملی ( ۵۹ - ۱۳۵۵ ) - تیم ارتش ( ۱۳۵۵ - ۱۳۵۲ )





ایرج دانایی فرد عزیز , فرزند شایسته ی استاد فقید علی دانایی فرد ( معلم , مربی و داور اسبق فوتبال ) ............ شش , هفت سال بیش ندارد که همراه پدر , به ورزشگاه امجدیه رفت و برای نخستین بار با یک تیم خردسالان , بنام "ستاره های آبی " حضور در یک بازی فوتبال را تجربه کرد .... او , آن روز را چنین توصیف میکند :

...... تو اون روز , تیم ستاره های آبی یک بازیکن کم داشت . بخوبی یادم است من یک شلوار کوتاه آبی پوشیده بودم که همرنگ شلوار سایر بازیکنان بود . سپس یک پیراهن سفید نیز بمن دادند و چنین بود که برای اولین بار وارد زمین فوتبال شدم . امجدیه مملو از جمعیت بود من در گوش چپ , جلوی ان همه تماشاگر سه گل زدم و از سوی آنها بشدت تشویق شدم . جالب آنکه , میان آنها که همگی ۱۰ یا ۱۲ ساله بودند , من از همه کوچکتر بودم !



سپس شاید هشت , نه ساله بود که, عضوی از تیم خردسالان باشگاه تاج که تحت تعلیم پدر خویش ( علی دانایی فرد ) بود شد و با گذشت چند سال با نظر مربی دیهیم ( کردنوری ) برای یک مسابقه میان تیم جوانان باشگاه تاج با یک تیم از اصفهان , انتخاب شد و هر چند که تنها ۲۰ دقیقه فرصت حضور یافت اما همین مدت اندک , آنقدر موفقیت آمیز بود که پس از آن , عضو ثابت تیم جوانان تاج شد در حالی که آن هنگام او بیش از ۱۳ یا ۱۴ سال نداشت و از نظر جثه نیز , از سایرین کوچکتر بود !

پدر اما برای سالها مربی تیم بزرگسالان تاج بود ......... ولی با جایگزینی محمود بیاتی با علی دانایی فرد در اواسط سال 46 , او بهمراه پدر به تیم تازه تاسیس " شفق " رفت . سپس در شانزده سالگی برای تیم منتخب کلونی آموزشگاههای تهران انتخاب شد . او آن هنگام محصل کلاس سوم دبیرستان بود و فرصت بازی نیافت اما در سال بعد , یکی از بازیکنان اصلی شد و .......



سال ۱۳۴۸ زنده یاد رایکوف , سرمربی تیم ملی جوانان شد تا تیم ایران را برای یازدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا آماده سازد . طبق قوانین کنفدراسیون , متولدین ۱۳۲۷ به بعد , متوانستند در رقابتها حضور یابند . رایکوف از ایرج تست گرفت و او را بعنوان اولین انتخاب از میان جوانان برگزید . اما اعزام بازیکنان صغر سن , مانع از حضور او در تیم ملی جوانان شد ایرج عزیز , در نشریه دنیای ورزش چنین اشاره میکند :

...... اولین کسی بودم که قبول شدم قرار بود متولدین ۱۳۲۷ برای شرکت در تیم انتخاب شوند ولی چیزی که رعایت نشد , همین مسئله بود . روز آغاز سفر باباخانلو - فتاحی و دیگران به سفر رفتند و مرا با نامیدی در تهران تنها گذاشتند این اولین بار بود که سخت یکه خوردم آخر چگونه ممکن بود من که یک دنیا امیدم را به فوتبال بسته بودم ........... نزدیک بود که برای همیشه امید از وجودم پر بکشد اما مهارش کردم .

قصه ای یک زندگی - دنیای ورزش ۱۳۵۲



سال بعد نیز بردیگر مسابقات جوانان آسیا در پیش بود و همچنان یکی از شایسته ترینها برای حضور در تیم جوانان ایران ............طبق قوانین متولدین نیمه دوم ۱۳۲۷ و نیمه اول ۱۳۲۸ می بایست انتخاب میشدند رهبری تیم بار دیگر با رایکوف بود اما اینبار او پنج تن از متولدین ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ را برگزید تا بار دیگر جایی برای ایرج نباشد . اما آن تیم جوانان , در یک چهارم نهایی برابر تیم براستی جوان و یکدست کره جنوبی حذف شد تا شاید آه شایسته هایی چون ایرج دانایی فرد .... این حق و ناحق ها , علاوه بر ضربه ای که بر پیکر فوتبال ملی وارد می آورد , فرصت کسب تجربه ی بین المللی را نیز , از جوانانی چون ایرج دانایی فرد ...... میستاند



اوایل سال ۴۷ تا اواخر ۴۸ هدایت تیم فوتبال تاج مجدد به زنده یاد علی دانایی فرد عزیز سپرده شد بود و جناب سرهنگ محمود بیاتی نیز هدایت تیم ملی را در چهارمین دوره جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ بر عهده گرفت . استاد علی دانایی فرد , پدر معنوی باشگاه تاج , بصورت متناوب برای بیش از دو دهه , سکان رهبری آبی های تهران را بر عهده داشت .

ایرج عزیز در اخرین سال دبیرستان , همچنان در تیم جوانان تاج بازی میکرد , او سپس اولین موفقیت فوتبالی خود را , با کسب عنوان نائب قهرمانی جوانان تهران جشن گرفت . استعداد کم نظیر او چنان نمایان بود که به پیشنهاد مسئولان , در کنار تیم بزرگسال باشگاه تمرین میکرد .

اما باشگاه تاج , آنروزها گوش چپ های نام آوری داشت ......... داریوش مصطفوی - اکبر افتخاری , مهدی حاج محمد و همچنین غلامحسین مظلومی ( که گاهی در گوش چپ نیز بازی میکرد ) فرصت حضور , برای جوانی چون او را بسیار محدود ساخته بود . البته ایرج عزیز آنروزها نیز چیزی از آنها کم نداشت اما استاد علی دانایی فرد , آن فردی نبود که فرزندش را حتی اگر قدری از سایرین بهتر باشد , بر دیگران ترجیح دهد.





* عقاب ............

با انتقال مستر رایکوف به باشگاه تاج , شرایط برای او مشکلتر از پیش نیز شد ........... او که تجربه ی نا خوشایند از رایکوف داشت , صلاح دید که آرام آرام از تاج فاصله بگیرد و چنین شد که سرنوشت او را در مسیری دیگر قرار داد . حضور در کنکور دانشکده افسری و سپس قبولی در آزمون دانشکده و ..... اینگونه بود که به استخدام نیروی هوای ارتش پذیرفته شد و رخت نظام پوشید .

ایرج ابتدا با تیم باشگاه عقاب تمرین میکرد ... سپس به باشگاه نیروی هوایی که در دسته دوم فوتبال تهران بود , رفت و سال ۱۳۵۰ موفق شد به همراه نیروی هوایی قهرمان دسته دوم باشگاههای تهران شود و به دسته اول صعود کنند . اما تیم نیروی هوایی منحل شد ولی شایستگی های ایرج چنان هویدا بود که نتوان از آن چشم پوشی کرد . پس با موافقت مسئولان به تیم قدرتمند باشگاه عقاب پیوست .

سال ۵۱ آغاز درخشش ایرج دانایی فرد در دسته ی اول فوتبال تهران بود . عقاب در آن سال یکی از بهترین سالهای حضورش را در فوتبال ایران و تهران تجربه میکرد کسب عنوان نائب قهرمانی باشگاههای تهران که در رقابتی پایاپای با تاج بدست امد , تبدیل به اولین عنوان باشگاهی ایرج شد . عقاب در آن سال تا روز اخر مدعی قهرمانی بود اما تنها یک باخت یک بر صفر در واپسین روز موجب شد ایرج و یارانش به نائب قهرمانی بسنده کنند . مربی تاج , رایکوف در پایان همان روز بر دوش یارانش دور افتخار زد .......

18446749_903967936411085_1576566524847137362_n.jpg
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#16
ایرج دانایی فرد و پرسپولیس

داستان ایرج دانایی فرد و پرسپولیس یکی از جالب ترین موضوعات تجام تخت جمشید می باشد چرا که ارتباط دو طرفه برای ثبت این انتقال دو بار تا اخرین مراحل خود پیش رفت و دست آخر قوانین عجیب غریب آنروزها مانع این انتقال شد .

از میانه های جام دوم تخت جمشید مسئولین پرسپولیس بفکر جذب ایرج دانایی فرد و جهانگیر فتاحی مهاجمان تیم عقاب بودند .... جذب فتاحی بسادگی صورت گرفت اما ایرج که قلبا یک تاجی بود وقتی با بی تفاوتی مسئولین تاج بویژه مربی مواجه شد و از طرفی استقبال پرسپولیس بویژه همایون بهزادی سرمربی این تیم در جام سوم که همیشه معتقد بود ایرج در فوتبال ما یک نابغه است و از سوی دیگر همچنین تصمیم داشت جوانان شایسته را آرام آرام جایگزین نسل پا به سن گزارده سرخپوشان کند را می دید , به این انتقال راضی شد .

ابتدا باشگاه عقاب مخالفت شدید خود را با انتقال ایرج اعلام کرد و در مقابل , دانایی فرد را تهدید کرد که او ۶ ماه دیگر قرار دارد و نمیتواند راهی پرسپولیس شود اما ایرج که تصمیم بجدایی از عقاب گرفته نیز باشگاه را تهدید میکند حتی حاضر است چند ماه پشت خط بماند و پس از آن با خیال راحت به پرسپولیس بپیوندد سپس مبلغی نیز از سوی باشگاه بعنوان پیش پرداخت دریافت نمود تا همگان او را یکی از یاران اصلی پرسپولیس در جام سوم بدانند .

اما در پایان در حالیکه قرارداد دانایی فرد با باشگاه پرسپولیس به مدت دوسال در هیات فوتبال تهران ثبت شده از سوی مقامات قضایی نامه ای به فدراسیون می رسد به این مضمون که چون آقای ایرج دانایی فرد در یکی از نهاد های نظامی شاغل است پس نباید در تیمی به غیر از تیمهای نظامی عضویت داشته باشد و فقط رضایت نامه ای او برای حضور در باشگاههای پاس صادر میشود و حضور او در پرسپولیس غیر قانونی است !

پیگیریهای علی عبده و فیروز امینیان نیز به نتیجه نمیرسد تا در نهایت در آخرین لحظات ایرج دانایی در حالی که با پرسپولیس قرار داد داشت با همکاری باشگاه پرسپولیس به پاس برود تا فوتبالش را بتواند در پاس ادامه دهد .

ایرج دانایی فرد بار دیگر در خاتمه جام چهارم با پرسپولیس بتوافق میرسد و در ازای ۸۰ هزار تومان پیش پرداخت , قرار داد نیز ثبت میشود این بار گویا همه چیز تمام شده چرا که چند ماه قل , آن قانون عجیب ( عدم اشتغال نظامیان در تیمهای شخصی ) از سوی مقامات لغو شد .

اما در آخرین ساعات پایان مهلت نقل و انتقالات , مسئولان پاس اعلام میکنند رضایت نامه او را در صورتی صادر میکنند که ایرج بخواهد به تاج بپیوندد روزنامه کیهان ورزشی در شماره ۱۱۸۰ در باب این شرط عجیب مسئولان پاس مینویسد :



خدا فقط به داد این فوتبال برسد .....


danaeifar4.jpg
 
Likes: Payandeh Iran

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#18
........ سلطان پله در 37 سالگی تصمیم به جدایی از فوتبال باشگاهی گرفت . او آن هنگام عضو باشگاه کاسموس بود و در لیگ حرفه ای فوتبال ایالات متحده فعالیت داشت . بر این اساس , بپاس سالها حضور درخشان او در صحنه فوتبال جهان , با دعوت از ستارگان پنج قاره , یک بازی خداحافظی برگزار شد که دو تن از اعضای تیم ملی ایران و باشگاه تاج نیز , از مدعوین تیم منتخب جهان بودند . دو فرزند شایسته ایران , ایرج دانایی فرد و آندرانیک اسکندریان ..

اما پس از برگزاری این بازی خاطره انگیز , بر خلاف انتظار دو بازیکن باشگاه تاج به ایران باز نگشتند . حرکتی که دلخوری شدید مسئولان باشگاه تاج را در پی دارد . ارگان رسمی سازمان تاج ( نشریه تاج ورزشی ) در شماره 157 خود اینچنین گلایه میکند :

...... بلاخره به مسئله روشن - اسکندریان و دانایی فرد بر میخوریم که اینجا در عین تنگدستی تاج با دیدن پولهای بیشتر چنان هوایی شدند که هیچ چیز حتی عرق باشگاهی نیز جلودارشان نبود تاج خلوص نیت بخرج داد و دو بازیکن ملی پوش خود را به نیویورک فرستاد تا یک بازی در تیم کاسموس انجام دهند و بازگردند اما همانطوریکه میدانید دانایی فرد با وجود قرارداد و تعهدی که در قبال وسایل رفاهی که تاج در اختیارش قرار داده بود , حتی زحمت مراجعه به ایران و گرفتن رضایتنامه را بخودش نداد و آمریکا نشین شد .....

پنجشنبه 11 آبان 57 - شماره 157 نشریه تاج ورزشی



( توضیح : البته با نیمه کاره ماندن مسابقات لیگ فوتبال ( جام تخت جمشید ) و شرایط ان روزهای ایران , توقع بازگشت دو ستاره چندان منطقی نبود در حالی که انها با پیشنهاد های مناسب از سوی باشگاههای متمول لیگ حرفه ای ایالات متحده , را در پیشروی خویش داشتند .. با اینحال این حق را برای ستاره درخشان فوتبال ایران " ایرج دانایی فرد عزیز " محفوظ است که اگر در باب مطالب ارائه شده از سوی نشریه تاج توضیحاتی را لازم میدانند , مجموعه را در جریان قرار دهند )



بهر روی ایرج دانایی راهی خارج از کشور شد تا پس از گذشت یک سال و نیم سرانجام در باشگاه آمریکایی ( Tulsa Roughnecks ) برای چهار سال ادامه دهد و در نهایت در 33 سالگی کفشها را آویزان کند .

ایرج دانایی فرد فرزند پاک فوتبال ایران در زندگی ورزشی خویش مشکلات بیشماری را پیش روی خویش دید و بارها با بی مهری مواجه شد . شاید اگر قدری زودتر مورد توجه مسئولین تاج قرار میگرفت و یا انتقالش به پرسپولیس با مشکلات عجیب و غریب مواجه نمیشد , خیلی زودتر حضور ملی را تجربه میکرد و هم خود زودتر به آنچه که شایسته اش بود دست می یافت چرا که آن روزها , راه حضور به تیم ملی , اغلب از مسیر سرخابی ها بود او اما در آخرین سالها , با پشتکار خویش یک به یک پله های ترقی را پیمود تا در نهایت به آنچه که استحقاقش را داشت برسد . تجربه ورزشی ایرج ( عقاب - پاس و تاج ) در فوتبال ما یک تجربه کم نظیر است که اغلب , تحت شعاع گلزنی او به اسکاتلند قرار دارد



danaeifar6.jpg
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,860
1,343
#19
* سابقه باشگاهی ایرج دانایی فرد



شفق 1347

تاج 1348

نیروی هوایی 1350

عقاب 1353-1351

پاس 55 - 1354

تاج 57 - 1356

تولسا روئیننگن 63 - 1359





--------------------

* بیلان گلزنی در جام تخت جمشید

عقاب ( 53 -1352 ) 6 گل

پاس ( 55 - 1354 ) 4 گل

تاج ( 57 - 1356 ) 4 گل

مجموع danaeifar7.jpg