Israeli company to pay Iran + 1 billion dollars

Sly

Elite Member
Oct 18, 2002
[h=1]شرکت اسرائیلی باید به ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار غرامت بپردازد[/h]

به گزارش رسانه***های اسرائیلی، دادگاه عالی سوئیس در لوزان حکم پرداخت غرامت از طرف یک شرکت اسرائیلی به ایران را در ارتباط با یک قرارداد انتقال نفت مربوط به پیش از انقلاب اسلامی ایران تایید کرد.

شرکت اسرائیلی ترانس ایژیاتیک پیشتر در یک دادگاه داوری در سوئیس به پرداخت یک میلیارد و دویست میلیون دلار غرامت به شرکت ملی نفت ایران محکوم شده بود، ولی تقاضای تجدید نظر کرده بود.حکم جدید دادگاه عالی سوئیس روز ۲۷ ژوئن (حدود یک ماه و نیم پیش) صادر شده، اما تا امروز در رسانه***های جمعی بازتاب نداشته است.

این پرونده به دعوای حقوقی بیست ساله ایران و اسرائیل مربوط می***شود که در پی شکایت ایران به دادگاه***های اروپایی در ارتباط با سهمش از درآمدهای "شرکت خط لوله نفتی ایلات-اشکلون" آغاز شد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص که خبر حکم تازه را به نقل از یک نشریه تخصصی قضایی منتشر کرده، دادگاه عالی سوئیس استدلال کرده است که به دلیل خارج شدن شرکت ملی نفت ایران از تحریم***های بین***المللی، مانع حقوقی دیگری بر سر راه پرداخت این پول به ایران وجود ندارد.

به نوشته هاآرتص، طرف ایرانی پیش از حکم دادگاه عالی سوئیس، در دو دادگاه داوری دیگر درباره این پرونده پیروز شده بود.

+ بیشتر بخوانید: نتانیاهو 'مانع از اطلاع***رسانی درباره شکایت نفتی ایران از اسرائیل شده است'

این پروژه با ثبت یک شرکت ایرانی-اسرائیلی در سال ۱۹۶۸ میلادی (۴۷-۱۳۴۶ خورشیدی) برای ساخت خط لوله نفتی از بندر ایلات در جنوب اسرائیل به اشکلون در ساحل مدیترانه کلید خورد.

در آن زمان، کانال سوئز که مسیر معمول انتقال نفت بود، به دلیل اختلاف مصر و اسرائیل بسته بود و استفاده از خط لوله ایلات - اشکلون امکان آن را می***داد که نفت ایران از مسیری متفاوت راهی بازارهای اروپا شود.

به نوشته هاآرتص تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، ۵۰ محموله نفتی ایران از طریق این خط لوله منتقل شد که پول آن به ایران پرداخت نشده بود.

اسرائیل مدعی بود که زمان اصلی انقضای قرار داد سال ۲۰۱۷ بوده و پول مورد مطالبه ایران باید به عنوان غرامت نفتی که بعد از انقلاب تحویل داده نشد، در نظر گرفته شود.

اما دادگاه داوری این ادعای اسرائیل را رد کرد و به نفع ایران رای داد.

ChaharMahal

Elite Member
Oct 18, 2002
It has been quite a while since they were supposed to pay up and they have still managed not to.

international law is only for poor countries.

maziar95

Elite Member
Oct 20, 2002
Baltimore, MD
Hypocrites. They don't let our athletes compete against Israel because they don't recognize Israel but when it comes to collecting debt they fully recognize Israel in a court of law.

TeamMeli

Elite Member
Feb 5, 2014
Las Vegas, NV
Hypocrites. They don't let our athletes compete against Israel because they don't recognize Israel but when it comes to collecting debt they fully recognize Israel in a court of law.
That is how it works my friend. Iran, 'Hey Israel we are not going to play you in futbol or any other sport because we think you are the scum of the Earth but your money is good!"

@CM jan you bring up a fair point and this is only on paper. Farmers in the United States have an idiom "Do not count your chickens until they are hatched." I will believe that when I see it an ISRAELI company paying $1,000,000,000 ya right haha! What if the Iraeli company decides to give Iran the middle finger what can Iran do about it? Not a dam thing, that i what and apparently CM pointed out they were supposed to pay for some time now but managed not to do so. When it comes time to collect, they can tell us to go eff ourselves.

Oct 18, 2010
the apartheid regime in isreal has championed discrimination and sanctions
against iran and iranians for decades.why should iran not do the same to them?
and as i posted in the olympic thread this is not an iran thing now.all civilized nations
in the world should boycott isreal and the oic should do what it did to s. africa and
ban these isreali athletes.
all of isreali atheletes are part of the apparatus that maintains the apartheid system in palestine
since military service is mandatory in isreal which makes them a legitimate target of retaliation.
this is just showing them a taste of their own medicine.

fyi,in case you missed it it is not just iran.from my post in the olympic thread:

the custodians of the apartheid regime in isreal are getting no
love and a taste of their own discriminatory medicine in rio.

saudi judoka refuses to fight isreali

http://www.timesofisrael.com/saudi-j...avoid-israeli/

lebanon olympians refuse to ride with the isrealis in the same bus

http://www.timesofisrael.com/lebanes...om-shared-bus/

mother should i build a wall?