Two light paragraphs by Bertrand Russel - Article: Russell's Flying Teapot

May 21, 2003
19,849
147
Not The Eshaalic Goozpublic !
#1
In an article titled "Is There a God?" commissioned, but never published, by Illustrated magazine in 1952, Russell wrote:
Many orthodox people speak as though it were the business of sceptics to disprove received dogmas rather than of dogmatists to prove them. This is, of course, a mistake.

If I were to suggest that between the Earth and Mars there is a china teapot revolving about the sun in an elliptical orbit, nobody would be able to disprove my assertion
provided
I were careful to add that the teapot is too small to be revealed even by our most powerful telescopes.

But if I were to go on to say that, since my assertion cannot be disproved, it is intolerable presumption on the part of human reason to doubt it,
I should rightly be thought to be talking nonsense.

If, however, the existence of such a teapot were affirmed in ancient books, taught as the sacred truth every Sunday, and instilled into the minds of children at school, hesitation to believe in its existence would become a mark of eccentricity and entitle the doubter to the attentions of the psychiatrist in an enlightened age or of the Inquisitor in an earlier time.[SUP][1][/SUP]
In 1958, Russell elaborated on the analogy as a reason for his own atheism:
I ought to call myself an agnostic; but, for all practical purposes, I am an atheist. I do not think the existence of the Christian God any more probable than the existence of theGods of Olympus or Valhalla. To take another illustration: nobody can prove that there is not between the Earth and Mars a china teapot revolving in an elliptical orbit, but nobody thinks this sufficiently likely to be taken into account in practice. I think the Christian God just as unlikely.[SUP][2][/SUP]
Perhaps Russell developed the analogy from his friend Frank P. Ramsey's Theories (1929):
Take, for instance, the problem "Is there a planet of the size and shape of a tea-pot?" This question has meaning so long as we do not know that an experiment could not decide the matter. Once we know this it loses meaning, unless we restore it by new axioms, e.g. an axiom as to the orbits possible to planets
 

a123321r

National Team Player
Oct 27, 2002
5,527
0
bradford, england
#2
this is one of the most thorough arguments I've ever heard and i've listened to it a few times now..

[video=youtube;0F6J8o7AAe8]https://www.youtube.com/watch?v=0F6J8o7AAe8[/video]
 
May 9, 2004
15,167
179
#3
بنده در این مورد یعنی در نقد این مثال و ضعف فلسفی ان در نقدی که بر کتاب پندار خدا اثر داوکینز نوشتم
بحثی طولانی کردم
و در همین سایت هم خلاصه انرا نوشتم
راسل چندین اشتباه در این مثال کرده که این مثال نمی تواند هیچ رابطه ای با ایمان یا عدم ایمان به خدا داشته باشد
اولین اشتباه او این است که همانطور که خود او اگنوستیک است وجود و عدم وجود خدا غیر قابل دستیابی است
در صورتی که اگر قوری چینی در فضا باشد هرچند که بر فرض از یک ذره اتم هم کوچکتر باشد باز دستیابی به ان امکان پذیر است
دومین اشتباه ماهیت خداوند و ایمان به او و ماهیت مادی مثال راسل است
سومین اشتباه و بزرگترین اشتباه راسل وجود مثال او در زمین یعنی اصل انچیزی که او فرض کرده در حقیقت وجود دارد
به اخرین جمله بنده دقت کنید
ما وقتی می گوییم یک قوری چینی در فضا وجود دارد از مثالی حقیقی مادی بهره گرفته ایم
و فرض وجود ان در فضا بدون دلیل مادی امکان ندارد
امیدوارم که روی این دو جمله اخر دوستان دقت بیشتری کنند
وجود یک قوری یا اتومبیل یا صندلی یک میز یا هر چیز مادی دیگر در فضا یا کهکشان بدون دلیل مادی امکان ندارد
حال اگر کسی نتواند دلیلی بیاورد که یک قوری چینی یا در صندلی در فضا وجود دارد باور ان قابل قبول نیست
چون ماده ساختگی است که می بایستی به دلایلی به فضا راه یافته باشد و اگر کسی دلیل ملموسی برای ان نداشته باشد نمی تواند انرا یک باور قلمداد کند
درست مثل همان مثال بابا نوئل (سانتا کلوز)که باز چون ماده است و مکانی دارد (قطب شمال) می بایستی دلیلی ملموسی برای وجود او داشته باشیم و اگر دلیل مادی وجود نداشته باشد
انکار سانتا کلوز منطقی است
ولی خداباوران خدا را نوعی ماده یا انسانی در اسمان یا شیی ساختگی در زمین نمی دانند که به ان دلیل انرا رد کنند

خلاصه سه نوع انسان وجود دارد
1- انسانهایی که نمی خوانند
2- انسانهایی که می خوانند
3- انانهایی که می خوانند و فکر میکنند
اکثر به اصطلاح روشنفکران ما از دسته دوم هستند هر چیز را خواندند بودن تفکر عمیق بر ان اصل و حقیقت محض می پندارند و گمراهی انسان از همین خواندن و تفکر نکردن است


بله جانم
 

Chinaski

Elite Member
Jun 14, 2005
12,269
352
#4
What about "mojezaate ghoraan"? Kodoom yeki az in 3 no ensaan be ye hamchin jafangi eteghaad daare? :) those who read?! those who dont read?! those who read and think????!!! looool.
 
May 21, 2003
19,849
147
Not The Eshaalic Goozpublic !
#8

اولی خداباوران خدا را نوعی ماده یا انسانی در اسمان یا شیی ساختگی در زمین نمی دانند که به ان دلیل انرا رد کنند


نظرت راجه به سوال هایی که من از مسلمانان اینجا کردم چیست ؟
یعنی همین خدایی که ماده و جسم و غیره زالک نیست چرا اینطوری در قرآن رفتار میکنه؟
همون غیب رو میگم ها, همون ضمیر نا خود آگاه رو که نه هیچ کی میدونه چیه و کیه ؟




http://forums.iransportspress.com/s...ت-١-تا-١٠
 
May 9, 2004
15,167
179
#9


نظرت راجه به سوال هایی که من از مسلمانان اینجا کردم چیست ؟
یعنی همین خدایی که ماده و جسم و غیره زالک نیست چرا اینطوری در قرآن رفتار میکنه؟
همون غیب رو میگم ها, همون ضمیر نا خود آگاه رو که نه هیچ کی میدونه چیه و کیه ؟




http://forums.iransportspress.com/s...ت-١-تا-١٠
دوست عزیز
بنده در اینجا مثال راسل را نقد می کنم کاری به این که به نظر شما قران اشتباه است یا خدا وجود دارد یا ندارد ندارد
کاری به اینکه در قران معجزاتی هست یا نیست ندارد
کاری به سوره و ایه هم ندارد
تنها مثال برتراند راسل که یک قیاس مع الفارق اشکار است را نقد می کنم
و همانطور که گفتم ایشان بخاطر انکار شیی متافیزیکی (خدا)که حالا قبول کنیم وجود دارد یا اصلا وجود ندارد ! را رد کند
مثالی مادی (قوری چای) را زده اند
و گفتم در مثال قوری چای چون ان وجود (قوری) ماده است و معروف می بایستی دلیل مادیی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت
باور بر اینکه یک قوری چای چینی در فضا وجود دارد صد درصد غیر قابل پذیرش است
مگر تا انزمان که شخص مدعی فیلیمی گزارشی عکسی شاهدی مادی از ان تهیه کند
در غیر اینصورت این ادعا قابل پذیرش نخواهد بود
درست مثل اینکه بنده وارد جواهر فروشی کارتییر بشوم و به مالک کارتییر بگویم حساب بانکی من دوملیارد دلار است و می خواهم سلسله فروشگاهای کارتییر را بخرم
این ادعای مادی بنده تا زمانی که سند بنکی با مهر و امضاو صد تا تمبر و اصل سند را در اختیار فروشنده قرار نداده باشم
مورد قبول نخواهد گرفت
ولی حالا فرض کنید بنده به کسی بگویم من خیلی غمگین هستم که پدر گرامیتان فوت کرده
در این بیان دوم ممکن است من دروغ گفته باشم یا شاید هم واقعا خیلی غمگین هستم
در اینجا شخص (عزادار) نمی تواند از من سندی یا چیز مادی و ملموسی در رابطه با دروغ یا صحت غمگین بودن من درخواست کند
حتی ممکن است قیافه یک غمگین را بگیرم ولی اصلا توی دل ناراحت نباشم
چون یک ادعای معنوی است نه مادی که بخواهد طلبی سند مادی کند
اینجاست که می گویم مثال راسل قیاس مع الفارق است
امیدوارم که درک کرده باشید
 
May 21, 2003
19,849
147
Not The Eshaalic Goozpublic !
#10
دوست عزیز
بنده در اینجا مثال راسل را نقد می کنم کاری به این که به نظر شما قران اشتباه است یا خدا وجود دارد یا ندارد ندارد
کاری به اینکه در قران معجزاتی هست یا نیست ندارد
کاری به سوره و ایه هم ندارد
تنها مثال برتراند راسل که یک قیاس مع الفارق اشکار است را نقد می کنم
و همانطور که گفتم ایشان بخاطر انکار شیی متافیزیکی (خدا)که حالا قبول کنیم وجود دارد یا اصلا وجود ندارد ! را رد کند
مثالی مادی (قوری چای) را زده اند
و گفتم در مثال قوری چای چون ان وجود (قوری) ماده است و معروف می بایستی دلیل مادیی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت
باور بر اینکه یک قوری چای چینی در فضا وجود دارد صد درصد غیر قابل پذیرش است
مگر تا انزمان که شخص مدعی فیلیمی گزارشی عکسی شاهدی مادی از ان تهیه کند
در غیر اینصورت این ادعا قابل پذیرش نخواهد بود
درست مثل اینکه بنده وارد جواهر فروشی کارتییر بشوم و به مالک کارتییر بگویم حساب بانکی من دوملیارد دلار است و می خواهم سلسله فروشگاهای کارتییر را بخرم
این ادعای مادی بنده تا زمانی که سند بنکی با مهر و امضاو صد تا تمبر و اصل سند را در اختیار فروشنده قرار نداده باشم
مورد قبول نخواهد گرفت
ولی حالا فرض کنید بنده به کسی بگویم من خیلی غمگین هستم که پدر گرامیتان فوت کرده
در این بیان دوم ممکن است من دروغ گفته باشم یا شاید هم واقعا خیلی غمگین هستم
در اینجا شخص (عزادار) نمی تواند از من سندی یا چیز مادی و ملموسی در رابطه با دروغ یا صحت غمگین بودن من درخواست کند
حتی ممکن است قیافه یک غمگین را بگیرم ولی اصلا توی دل ناراحت نباشم
چون یک ادعای معنوی است نه مادی که بخواهد طلبی سند مادی کند
اینجاست که می گویم مثال راسل قیاس مع الفارق است
امیدوارم که درک کرده باشید
midoonam chi dari inja migi.

man azat porsidam nazaret raje be soalat aan yeki post chi hast ?