اولین تیم فوتبال زنان ایران ۱۳۴۹

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,870
1,366
#1
تیم فوتبال بانوان باشگاه دیهیم، زمستان 1349
ایستاده از راست به چپ :
زنده یاد پرویز ابوطالب ( مربی )، مهری پرتوی، فاطمه محمدی، استلا مددیان، نسرین ایران یار، فریده رضوی و ژنیک شهبازیان
نشسته از راست به چپ :
ملیجه راسخی، پروین رمضانی، جمیله راسخی، فاطمه آیرم، زهرا تقی خانی و ملیحه علافر

dayhim2.jpg
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,870
1,366
#2

شروع فوتبال زنان در ایران از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد. وقتی‌که زنان برای نخستین بار در برخی از شهرها به‌عنوان دروازه بان و گاهی بازیکن وارد تیم‌های محلی و خیابانی آقایان می‌شدند. با افزایش علاقه‌مندی زنان به فوتبال، فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت گروهی از زنان مستعد را برای آموزش درزمینهٔ مربیگری فوتبال به کلاس‌های آموزشی فیفا اعزام کند.


مربیان ایرانی در طول این کلاس‌ها توانستند مسابقات فوتبال زنان سنگاپور، هند و کره را که در محل برگزاری کلاس‌های فیفا برگزارشده بود ببینند. با بازگشت این مربیان به کشور و جلساتی که در داخل برگزار شد، سران فوتبال کشور تصمیم گرفتند تیم‌های فوتبالی را برای پرورش زنان مستعد تشکیل دهند. در این میان باشگاه تاج (استقلال فعلی) نخستین باشگاهی بود که برای زنان کلاس‌های تمرینی گذاشت.
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,870
1,366
#3
zanan iran.jpg
اما بازی که نظر همه را به خود جلب کرد بازی زنان ایران با قهرمان زنان جهان در استادیم بود.بازی که بطور جدی با مخالفت مردان متعصب آن زمان در ایران مواجه شد.

در مورد این بازی در زمان مناسب گزارشی از آن را تقدیم خواهم کرد..ببخشید منظور استادیوم امجدیه است.
 
Last edited:

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,870
1,366
#4
روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۰ استادیوم امجدیه شاهد اولین بازی رسمی زنان ایران یعنی تاج تهران با قهرمان جهان یعنی زنان ایتالیا بود کمتر کسی فکر میکرد که زنان ایران اونقدر با شور و حال وارد این بازی شوند.جالب اینجا بود که پرویز کوزه کنانی از مستر رایکف دعوت کرده بود تا تیم زنان تاج را تمرین دهد که البته با استقبال رایکف همراه شد.

و این در حالی بود که بسیاری از متعصبین آن زمان مخالف جدی بازی زنان آن هم با شورتهای کوتاه بودند تا به حدی که تظاهرات پراکنده در جنوب شهر تهران بر ضد این بازی انجام شد.مردم ایران که کمتر آشنا با فرهنگ خارج بودند زنان ایران را مسخره میکردند و حتا نوار هأیی در ایران پخش شد که میگفت حالا بازیکنان ایران با سینه بند مشکی و شورت سیاه وارد زمین شده ا‌ند تا جلوی شوت زنان ایتالیا یی را بگیرند .

و یا در کاست دیگری اینطور بیان کردند که توپ و تانک زنان که منظور باسن و سینه زنان بود خود به خود مانع از بسمر رسیدن ٔگل حریف میشود...

اما با تمامی این مخالفت‌ها زنان ایران شاداب و سر حال برای این مسابقه آماده شرکت شدند و آنجا بود که مستر رایکف ژنیک شهبازیان بسکتبالیست مشهور زنان ایران را به عنوان دروازبان اصلی تاج انتخاب کرد .رایکف گفته بود که من میدانم که زنان ایران آن تجربه کافی را ندارند ولی با تمام قدرت در مقابل زنان ایتالیا بازی خواهند کرد.

در آن بازی ژنیک شهبازیان بهترین بازیکن زمین شناتخته شد که ۱۵ بار دروازه تاج را نجات داد. دستهای بلند او و شیرجهای تماشأی ژنیک شهبازیان در آن دیدار خاطره آمیز بار دیگر نشان داد که رایکف چه استعدادی در پیدا کردن دروازبان‌های با استعداد ایران زمین دارد که نمونه آن ناصر حجازی بود که او هم یک بسکتبالیست بود.

ادامه دارد


ادامه دارد zanan iran va italia.jpg
 

kasra1930

National Team Player
Dec 30, 2011
5,870
1,366
#6


باشگاه تاج، نخستین باشگاه فوتبال در ایران بود که برای زنان کلاس فوتبال تمرینی گذاشت و از پیشگامان فوتبال زنان در ایران بود. نخستین تیم فوتبال بانوان در ایران توسط تاج در ۱۳۴۹ تأسیس شد و علی دانایی‌فرد نخستین سرمربی این تیم بود. بعد از تاج تیم‌های دیگر از جمله دیهیم و عقاب و پرسپولیس تیم‌های بانوان خویش را تشکیل دادند اما در سال‌های ابتدایی فاصله تیم تاج با تیم‌های دیگر بسیار بود.