به جمهوری اسلامی خوش امدید

Jul 28, 2007
3,866
0
#1
صدور حکم اعدام برای يک جوان به جرم نوشیدن مشروب الکلی



دادگاه کيفری استان تهران پسر ۲۲ ساله ای به نام «محسن» را به جرم نوشيدن مشروبات الکلی يا «شرب خمر» به اعدام محکوم کرده است.
قاضی جليل جليلی، دادرس شعبه ۷۲ دادگاه کيفری استان تهران روز سه شنبه، به خبرگزاری نيمه دولتی دانشجويان ايران، ايسنا گفته است که «متهم چهار بار شرب خمر کرده و طبق قانون مجازات اسلامی هر فردی که دو بار مشروب بخورد و هر بار حد برای او جاری شود، در دفعه سوم کشته می شود.»
طبق ماده ۱۷۹مجازات اسلامی، هرگاه کسی چند بار مشروب الکلی مصرف کند و بعد از هر بار مصرف، اين فرد محکوم به ضربه شلاق شود، در مرتبه سوم دادگاه می تواند حکم مرگ وی را صادر کند.
دکتر عبدالکريم لاهيجی، رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، در گفت و گو با راديو فردا در اين باره گفت:« در قانون مجازات اسلامی اين مجازات وجود دارد، بنابراين بايد منتظر اجرای حکم بود، مگر آنکه حکم هنوز قطعيت نيافته باشد و در مرحله تجديد نظر به حکمی ديگر تغيير يابد.»
«محسن» سه بار در سوم خرداد، هفتم تير و ۱۷ مهر ماه سال ۸۵ به دليل خوردن مشروب الکلی به حد يا ضربه شلاق محکوم شد.
عزيز نوکنده ای، وکيل تسخيری «محسن» به خبرگزاری ايسنا گفته است که موکلش برای بار چهارم در منزلش مشروب خورده و سپس به خيابان آمده و سر و صدا کرده بود که ماموران کلانتری ابوذر او را بازداشت کردند.
حقوقدانان می گويند که صدور چنين حکمی در ايران بسيار نادر است و اين بار نيز برای اين که پرونده از دادگاه عمومی به دادگاه کيفری فرستاده شده است، چنين حکمی صادر شده است.
آقای لاهيجی در همين باره به راديو فردا گفت:« تا وقتی چنين قوانين خشن و خلاف همه اصول قوانين حقوق بشر در ايران وجود دارد، خطر صدور احکامی از اين دست همچنان وجود خواهد داشت.»
وی گفت:«با اينکه قانون مجازات اسلامی بيش از ۲۷ سال است که در ايران تصويب شده، ولی در سال های اخير نظير چنين احکامی، يا حکمی نظير پرتاب از بلندی، تصويب نشده بود.»
عبدالکريم لاهيجی افزود:« تصويب و صدور اين احکام اکنون نشان دهنده آن است که گروهی که الان بر ايران حاکم است، نماينده خشن ترين تفکراتی است که بر جامعه فعلی ايران حکومت می کند.»
به گفته عزيز نوکنده ای، «محسن در مراحل بازپرسی در دادسرای محلاتی اتهام خود را پذيرفت و پزشکی قانونی نيز شرب خمر وی را تاييد کرد.»
وی با استناد به ماده ۱۸۲ قانون مجازات اسلامی،افزود:« از آنجايی که متهم اقرار و توبه کرده، حکم قتل وی می توانست صادر نشود، البته دادگاه می تواند چنين حکمی را صادر کند.»
مصرف الکل در ايران در سال های گذشته رو به افزايش بوده و در اين رابطه، سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، در اوايل آذر ماه به ايسنا گفت:« مصرف الکل و حتی افزايش مصرف آن در ايران يک واقعيت است و هم اکنون سالانه ۲۰ ميليون ليتر الکل در ايران مصرف می شود.»
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#2
«می خواستم همسرم تنبیه شود، نه سنگسار»


دادگاهی در جمهوری اسلامی برای دو خواهر به نام های زهره و آذر کبيری نيت که هم اکنون به اتهام «زنا» در زندان رجايی شهر کرج به سرمی برند، حکم سنگسار صادر کرده است.
صدور حکم سنگسار برای اين دو خواهر در حالی صورت گرفته که آنها پيشتر از سوی دادگاهی ديگر به شلاق و حبس تعزيری محکوم شده بودند.
حقوقدانان معتقدند رسيدگی به جرمی واحد در دو دادگاه خلاف قانون است. همچنين صدور حکم سنگسار برای اين دو خواهر در برخی روزنامه ها و سایت های خبری جهان همچون ديلی تلگراف و استرالين نيز بازتاب داشته است.

به گفته مدافعان حقوق بشر، صدور و در مواردی، اجرای احکام نادری همچون سنگسار، قطع عضو و پرتاب از بلندی، طی دو سال اخير شدت يافته است. مدافعان حقوق بشر، اين احکام را نقض جدی حقوق بشر می دانند.
نادر عباسی همسر زهره کبيری نيت، که خود، شاکی اوليه پرونده همسرش بوده، در گفت و گویی با رادیو فردا می گوید که از شکایت خود پشيمان است.
چرا به همسرتان مشکوک شدید؟
ما به دليل اختلافاتی که با هم داشتيم، مدتی از هم دور بوديم و من هر چند وقت، برای ديدن فرزندم و يا دادن اجاره خانه به منزل خودم يا پدر همسرم می رفتم.
تا اينکه بعضی از همسايه ها با من تماس گرفتند و گفتند که رفت و آمد غريبه ها و خانواده همسرم به منزلمان زياد است و من مجبور شدم بروم و از نزديک تحقيق کنم و ببينم موضوع چيست.
در حکمی که دادگاه جمهوری اسلامی صادر کرده، به فيلمی استناد شده که خود شما تهيه کرده ايد. آقای صولتی، وکيل همسر شما اين فيلم را نديده است، ولی بر اساس شنيده های خود می گويد اين فيلم در بر گيرنده اين موضوع نيست که همسر شما رابطه جنسی خارج از محدوده زناشويی داشته است. چگونه به فکر تهيه اين فيلم افتاديد؟
من بر اساس گفته همسايه ها به اين مسئله مشکوک شدم و می خواستم ببينم واقعيت چيست، زيرا در ابتدا به همسر خودم شک نداشتم و فکر کردم اگر اين مسئله از سوی خانواده همسرم ايجاد شده، از آمد و رفت آنها به منزلم جلوگيری کنم.
بنابراين مجبور شدم چند روزی موضوع را پيگيری کنم و چون نمی توانستم خودم به داخل منزل بروم و يا کسی را بفرستم، تنها راهی که به نظرم رسيد اين بود که يک دوربين را مخفيانه داخل کانال کولر جاسازی کنم و خودم از داخل انباری به تماشا بنشينم.
به اين صورت بود که موضوع برايم روشن شد وسپس من اين فيلم را تحويل دولت دادم.
در اين فيلم شاهد چه چيزی بوديد که منجر به شکايت از همسرتان شد؟
صحنه هايی ديدم که مجبور شدم اقدام کنم. وقتی اين فيلم را به دولت تحويل دادم آنها گفتند اين فيلم مستند است و از من پرسيدند آيا می خواهم که آنها دستگير شوند؟ من گفتم بله، دستگير و اگر لازم است تنبيه شوند.
آقای عباسی شما مي دانيد که دادگاه بدوی حکم ۹۹ ضربه شلاق و زندان را برای همسرتان صادر کرد، اما پس از يک سال اين پرونده به دادگاه کيفری استان تهران منتقل شد و حکم جديد سنگسار صادر شده است. آيا شما فکر می کرديد که سرانجام کاری که در پيش گرفتيد به بازی مرگ و زندگی منجر شود؟
«ناراحتی من از اين است که چرا با دست خودم اين فيلم را به دولت دادم که حالا آنها بگويند ديگر مسئله از دست من خارج است.»
نادر عباسی، همسر زهره کبیری نیت و شاکی اولیه پرونده

نه، من فکر نمی کردم که مسئله به اين حکم منجر شود. من نه از قانون سر در می آوردم و نه از حکمی که صادر می شود، کسی هم به من اطلاع نداد که حکم نهايی سنگسار است. من فقط برای تنبيه همسرم و اينکه به اشتباه خود پی ببرد، اين کار را کردم.
من می خواستم پس ازاين تنبيه، همسرم به سر خانه و زندگی اش برگردد و برای فرزندم مادر باشد. اکنون نيز اطلاع دارم که داخل زندان به اشتباه خود پی برده و نماز می خواند.
پس از اين حکم من کاملا گيج شده ام و به ناراحتی های قبلی ام اضافه شده است، نمی دانم چه بگويم و چکار کنم.
اين مسئله بر روی فکر و ذهن فرزندم در آينده تاثير خواهد گذاشت و وقتی بزرگ شود خواهد پرسيد که چرا چنين حکمی برای مادرش اجرا شده است، زيرا اگر مادری اشتباه کند، آن هم برای اولين بار، بايد تنبيه شود نه سنگسار.
ناراحتی من از اين است که چرا با دست خودم اين فيلم را به دولت دادم که حالا آنها بگويند ديگر مسئله از دست من خارج است. من با قضات هم صحبت کردم و گفتم اگر من اين فيلم را به شما نمی دادم هرگز خبردار نمی شديد.
من معتقدم کسی که برای اولين بار اشتباه کرده و به اشتباه خود نيز پی برده و پشيمان شده بايد بخشيده شود. من و فرزندم می خواهيم که دولت حکم بخشش همسرم را صادر کند تا بيش از اين با زندگی و آبروی ما بازی نشود.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#7
bebin ash cheghadr shooreh keh ashpaz sedash dar oomadh. This is what they have achieved after 29 years.
khejalat avareh vaghean:
هشدار آیت الله شاهرودی:
جامعه دچار بیماری مزمن کثرت جرائم و تخلفات شده است

رئیس قوه قضائیه گفت: وجود میلیونی پرونده ها و شکل گیری جرائم و تخلفات متعدد از بیماری سیستم حقوقی و اجرایی حکایت دارد و تمام دلسوزان نظام باید به دنبال چرایی این مسئله و پیشگیری از آن باشند و دستگاه قضایی را در این زمینه کمک کنند.
آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در دیدار اعضاء هیئت مدیره کانون وکلا، بر ضرورت پیشگیری از کثرت تخلفات و جرایم تاکید کرد و گفت: متاسفانه جامعه دچار بیماری مزمن کثرت جرائم و تخلفات شده است که حاصل آن افزایش سال به سال و حتی روز به روز پرونده ها در دستگاه قضایی و وارد آمدن فشار بیش از حد به قوه قضائیه است و همه باید در درمان این بیماری تلاش کنند.

آیت الله هاشمی شاهرودی تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم اگر سیستم ها و دستگاه های پولی و بانکی کشور، سیستم نقل و انتقالات، نظام بازرگانی و تجاری کشور و بسیاری از ساختارهایی که حقوق مردم از آن نشات می گیرد، دارای نقص باشد و از روش ها و فناوری های نوین در آن استفاده نشود، موجب تضییع حقوق مردم ، شکل گیری تخلفات و در نهایت تشکیل پرونده های متعدد و سرازیر شدن آنها به قوه قضائیه می شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تمام تلاش خود را برای سامان دادن به مشکلات قضایی به کار می گیرد به نقش وکلا در تقویت نظام حقوقی کشور اشاره کرد و گفت: بر خلاف تصور عموم مردم و حتی برخی و کلا، آنان می توانند نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم ایفا کنند.

آیت الله هاشمی شاهرودی اظهار داشت: وکلا می توانند قبل از انجام معاملات مختلف و ایجاد تعهدات وارد شوند و طوری عمل کنند که اختلاف ایجاد نشود و اگر هم ایجاد شد به وسیله افراد یا نهادهایی که امین طرفین اختلاف هستند حل و فصل شود تا به دادگاه کشیده نشود.

رئیس قوه قضائیه افزود: به همان اندازه که عدالت و به حق بودن حکم برای قاضی مسئولیت آور است برای وکیل هم مسئولیت آور است و هر چند که مسئولیت قانونی وکلا با قضات در ظاهر متفاوت است اما مسئولیت شرعی هر دو گروه یکی است و باید به آن دفت شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه در هر دو بخش قضایی و وکالت هنوز به مرحله ایده آل نرسیده ایم گفت: هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی و سطح علمی در این دو بخش هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده ایم .

رئیس قوه قضائیه یکی از مشکلات جامعه را نا آشنایی با مسائل حقوقی و قضایی توصیف کرد و افزود: بسیاری از مردم هنوز با مبانی دفاع از حقوق خود آشنا نیستند و چون به این مسائل آگاهی ندارند نمی توانند از خود دفاع کنند وهمین مسئله نیاز به تعمیم فرهنگ مشاوره حقوقی را افزایش داده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از مهمترین وظایف وکلا را توجه به افزایش ضریب امنیت حقوقی و قضایی جامعه درکنار توجه به حقوق موکلان دانست و گفت: نقش وکلا تنها درمان اختلاف ایجاد شده به نفع موکلان نیست بلکه آنان می توانند در سطحی فراتر در پیشگیری از وقوع جرایم و توجه به افزایش ضریب امنیت حقوقی جامعه نیز ایفای نقش کنند و این نگاه کلان بر خلاف تصورات موجود موجب کم رنگ شدن نقش وکلا و یا کم شدن منابع در آمدی آنان نمی شود.
 

iranissick

Bench Warmer
Dec 10, 2005
584
0
london, on
#8
Agha jaan, Islam yani hamin. ma baraye hamin enghelab kardim.
agar doost nadarin berin avazesh konin!
i hate having to keep bloody start these things... and i don't expect a reply to this post because i don't want it to go anywhere. but Islam does not mean this. Go read the Quran and see what it says about alcohol. people talk so much......
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#9
بررسی «مرگ های مشکوک» در کانون مدافعان حقوق بشر


کانون مدافعان حقوق بشر ایران، هجدهمین نشست خود را با عنوان «قربانیان خشونت و بازداشت های خودسرانه» روز سه شنبه برگزار کرد تا وضعیت بازداشتگاه های ایران و موارد مرگ های مشکوکی که در این بازداشتگاه ها رخ داده بررسی شود.

مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی رشته حقوق در زندان سنندج و دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاهی در همدان از جمله مواردی بود که در این نشست به آنها اشاره شد.

زهرا بنی یقوب در حالی که با نامزد خود در پارکی در همدان بود، دستگیر و به بازداشتگاهی در این شهر منتقل شد. مقامات قضایی به خانواده این پزشک جوان اعلام کردند که فرزندشان در بازداشتگاه خودکشی کرده است.

ابراهیم لطف اللهی، دانشجو نیز در زندان سنندج درگذشت. مقامات قضایی پس از دفن جنازه وی به خانواده اش گفتند که او نیز در زندان خودکشی کرده است.

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گو با رادیو فردا درباره علت انتخاب عنوان «قربانیان خشونت و بازداشت های خودسرانه» برای نشست کانون مدافعان حقوق بشر می گوید:

شیرین عبادی: بازداشت اين افراد خودسرانه بوده، خودسرانه به اين معنا که مقررات قانونی در اين موارد رعايت نشده است و قربانيان در اثر عدم رعايت قوانين فوت کرده اند.

در اين نشست، اين سؤال مطرح شده که چرا افراد در زندان ها و بازداشتگاه ها جان خود را از دست می دهند. آيا از سوی کارشناسان، راهکارها و پاسخ هايی برای اين سؤال ارائه شده است؟

مهم ترين راهکار، اطاعت از قوانين است. در تمام اين موارد، هم بازداشت ها و هم شيوه نگهداری از متهمين و هم رفتاری که با آنها شده، خلاف قانون بوده است. اگر مأمورين به قوانين توجه و از آن اطاعت می کردند هرگز چنين حوادثی اتفاق نمی افتاد.

خانم عبادی! شما به عنوان وکيل پرونده زهرا بنی يعقوب که يکی از همين قربانيان است، به تناقضاتی اشاره کرده ايد که دراين پرونده موجود است. در صورت امکان در مورد اين تناقضات توضيح دهيد.

در اين پرونده، تناقضات بسياری مشاهده کردم. از جمله ساعت دقيق مرگ و ارتفاع ميله ای که ادعا می شود شادروان زهرا بنی يعقوب خود را با آن به دار آويخته است. زيرا ارتفاع اين ميله با اندازه و قد زهرا تناسبی ندارد. همچنين تناقض در گزارشات مأمورين در مورد شيوه دستگيری و نگهداری از زهرا.

اما نکته مهمی که می خواهم به آن اشاره کنم اين است که شادروان بنی يعقوب از شاگردان تيزهوش و يک دکتر فارغ التحصيل از دانشگاه تهران بود. ولی معلوم شد کسانی که او را دستگير کرده بودند و بعدا به عنوان متهم مورد تحقيقات قرارگرفتند، حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند و برگه بازجويی را انگشت زده بودند
.

سؤال من اين است که چگونه امکان دارد افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند و در نتيجه چيزی از قانون نمی دانند، ضابط قضايی بسيج شوند و با جهالت خود چنين فجايعی را به وجود آورند.

در پايان هجدهمين جلسه نشست کانون مدافعان حقوق بشر، چه نتيجه ای به دست آمد؟ چگونه می شود از وقوع احتمالی چنين حوادثی در آينده، جلوگيری کرد؟

کارشناسان نتيجه گرفتند که بی توجهی به قانون می تواند مسائل هولناکی را به دنبال داشته باشد. مرگ زهرا بنی يعقوب و ابراهيم لطف اللهی، نتيجه بی توجهی به قانوناست. همچنين بايد بر روی بازداشتگاه ها و مأمورينی که مسئول دستگيری و بازداشت هستند نظارت دقيق و کامل وجود داشته باشد.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#10
قطع دو باره گاز در شش استان ايران

از ايران گزارش می رسد که برخی استان ها و شهرهای ايران همزمان با کاهش شديد دو باره دما همراه با کمبود شديد توليد گاز، مجددا با بحران قطع گاز مواجه شد ه ا ند.

در حالی که شرکت ملی گاز ايران روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن، اعلام کرد که موج تازه سرما باعث قطع محدود گاز در چند شهر معدود در استان های خراسان شمالی و مازندران شده است و از شهروندان خواست صرفه جويی کنند، بر اساس گزارش ها، در شهرهای استان های مازندران، خراسان شمالی، سمنان، لرستان، آذربايجان غربی و گلستان گاز قطع شده است.


بدين ترتيب، بار ديگر، شرايط بحرانی ناشی از نبود گاز، شهرهای اين شش استان ايران را در بر گرفته است.

بحران دو باره گاز در ايران به رغم تاکيد مقام های جمهوری اسلامی در حدود ۱۰ روز پيش ، مبنی بر حل مشکل ناشی از قطع گاز بروز کرده است.

خبرگزاری مهر، روز پنجشنبه ۱۸ بهمن، گزارش داد که با قطع مجدد گاز در استان مازندران به علت افت شديد فشار گاز در مناطق مرکزی و شرقی اين استان از عصر روز دوشنبه پنج شهر در آستانه بحران قرار گرفتند.

مدير بحران استان مازندران گفت: « با قطعی گاز در سطح وسيعی از مشترکين مصارف خانگی در پنج شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری و قائمشهر، شرايط ايجاد شده به يک بحران مجدد تبديل شده است.»

به گفته وی، هم اکنون گاز مصرفی مشترکين کارخانه ها، واحدهای توليدی و ادار ه ها در سطح اين استان کماکان قطع است.

مدير بحران مازندران با بيان اينکه قطعی گاز در يک زمان طولانی در هفته های گذشته در سطح استان مشکلاتی برای مردم ايجاد کرد، افزود: « چنانچه از سوی مسئولان شرکت گاز کشور، تمهيداتی فوری برای رفع اين مشکل با تامين گاز مصرفی مورد نياز در مصارف خانگی که به عنوان کمبود مشهود است اتخاد نشود، صدمات جبران ناپذيری به وجود خواهد آمد.»

از سويی، به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، مديرعامل شرکت گاز استان لرستان روز پنجشنبه، ۱۸ بهمن، از قطع بودن گاز شهری برخی نقاط اين استان خبر داد وگفت: « گاز برخی مناطق حاشيه ای استان به ويژه در شهرستان خرم آباد قطع است.»

وی افزود: « به علت سرمای شديد هوا، مصرف گاز در ميان خانوارها، دو برابر شده و همين امر مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.»

همچنين ايرنا روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن، به نقل از رييس اداره گاز شهر شاهرود در استان سمنان خبر داد که گاز حدود نيمی از مشترکان شاهرودی که با افت فشار مواجه شده بود ، قطع شده است.


بر اساس اين گزارش، به دنبال اين افت فشار، گاز ورزشگاه ها،سالن های ورزشی و اداره ها در شاهرود ازصبح روز چهارشنبه قطع شده است.

گاز شهر شاهرود، روز ششم بهمن ماه دوباره وصل شده بود.

مديرعامل شرکت گاز استان سمنان گفت ه است که گاز ۹۴ واحد صنعتی پر مصرف استان سمنان که از يکشنبه گذشته پس از ۴۰ روز وصل شده بود، مجددا قطع شده است.

از سوی ديگر، رييس اداره گاز شهرستان گنبدکاووس درشرق استان گلستان، به ايرنا گفت: « در پی کاهش مجدد دمای هوا در اين منطقه، فشار گاز در اين شهرستان از صبح امروز مجددا کاهش يافته است و گاز دو درصد از مردم قطع شده است.»

همچنين جريان گاز شهری در شهر سردشت در استان آذربايجان غربی از بامداد روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن، به طور ناگهانی افت پيدا کرد و موجب قطعی جريان گاز در ۴۰ درصد از مناطق اين شهر شد.

قطع گاز در شرايطی صورت گرفته است که گاز تقريبا تمامی واحدهای صنعتی و اداره ها در بسياری از مناطق ايران از مدت ها پيش قطع است.

مقام های وزارت نفت دولت محمود احمدی نژاد حدود دو هفته پيش اعلام کرد ه بودند که گاز اين واحدها در پايان بهمن ماه دو باره وصل خواهد شد.

نخستين بحران گاز، روز هشتم دی ماه، پس از قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ايران بر سر مسايل مالی و نيز کاهش شديد دمای هوا در ايران به وقوع پيوست.

اين موضوع باعث شد که جريان گاز حدود دو هفته در ۱۸ استان ايران قطع شود و يا فشار آن افت بسياری يابد.


در آن هنگام، گزارش ها ی بسياری از موارد مرگ صدها نفر بر اثر سوختگی و يا گاز گرفتگی به دليل استفاده از وسايل گرمازای غير استاندارد انتشار يافت.

از سوی ديگر، به دليل اختلال شديد در تامين مايحتاج مردم، اعتراضاتی در چند شهر انجام گرفت و در قائم شهر در استان مازنداران، مردم به فرمانداری اين شهر حمله کردند.

در اين ميان، دولت محمود احمدی نژاد با قطع گاز صدها کارخانه بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و نيز اداره های دولتی، جريان گاز را به بخش خانگی اختصاص داد.

اين در حالی ا ست که اين اقدام دولت، به گفته منتقدين و برخی از کارشناسان اقتصادی، ده ها ميليارد ريال خسارت مالی به دنبال خواهد داشت.

طی اين مدت، محمود احمد ی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، و غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، در دو سخنرانی جداگانه، اعلام کردند که عامل قطع گاز ترکمنستان به ايران و همچنين عامل بحران گاز در ايران، مخالفان دولت بوده اند که در پی مذاکره با دولت ترکمنستان، عشق آباد را به قطع گاز صادراتی خود تشويق کردند.


اما در روزهای اخير، برخی از رسانه های منتقد دولت متن نامه معاون سازمان مديريت به محمود احمدی نژاد در حدود نه ماه قبل را منتشر کردند که وی در آن نامه هشدار داده بود که ايران با مشکل توليد گاز رو به رو است و به همين دليل، درفصل زمستان با مشکل کمبود گاز و قطعی آن مواجه خواهد شد.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#11
گزارشي درباره ضرورت تجديد نظر ايران در بهره برداري از بزرگترين ميدان گازي جهان

پيشدستي قطر در پارس جنوبي

گروه اقتصادي، منصور بيطرف؛ روز گذشته دو خبر بسيار متفاوت از برخورد دو دولت ايران و قطر نسبت به ميدان گازي پارس جنوبي روي خطوط خبري قرار گرفت؛ خبر اول آن بود که دولت قطر در يک اقدام جديد اعلام کرد تمام سرمايه گذاري هاي جديد خود را روي پروژه هاي نفتي متوقف کرده و آن را به سمت ميدان گازي پارس جنوبي که آنها ميدان گازي شمال مي نامند سوق مي دهد و در همان حال مديرعامل منطقه ويژه پارس که تقريباً مسووليت هماهنگي و توسعه ميدان گازي پارس جنوبي را بر عهده دارد به گونه يي از فازهاي عقب افتاده اين ميدان خبر داد و اظهار داشت که سال آينده پنج فاز پارس جنوبي - که تقريباً همه آنها از زمان بندي خود عقب افتاده اند - به بهره برداري مي رسند. ميدان گازي پارس جنوبي که از اکتشاف هاي ايران به شمار مي رود، با 14 هزار ميليارد مترمکعب ذخيره که 8 درصد ذخيره گازي جهان و 50 درصد ذخيره گازي کشور را دارا است از بزرگ ترين ميدان هاي گازي جهان به شمار مي رود. ميدان گازي پارس جنوبي که از اکتشافات شرکت ملي نفت ايران در نيمه اول سال 1350 است بر روي خط مرزي مشترک ايران و قطر در خليج فارس و در فاصله 100 کيلومتري ساحل جنوبي ايران قرار دارد.بهره برداري کشور قطر از اين ميدان از سال 1366 آغاز شد و ايران با ده سال تاخير توسعه اولين فازهاي اين ميدان را شروع کرد. زماني که ايران اولين بهره برداري را از فازهاي 2 و 3 ميدان گازي پارس جنوبي آغاز کرد - يعني روزانه 50 ميليون متر مکعب - ميزان برداشت قطر از اين ميدان بالغ بر 7 ميليارد فوت مکعب (200 ميليون مترمکعب) در روز بود. قطر در حالي از ميدان گازي پارس جنوبي اين ميزان برداشت را مي کرد که برنامه ريزي ايران براي برداشت همسان با قطر در سال 2007 بود. اما با توجه به عقب ماندن توسعه فازهاي پارس جنوبي هيچ وقت ايران نتوانسته به پاي قطر برسد. به نظر مي آيد اکنون قطر با برنامه يي که براي پيشبرد فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي ريخته است، مي طلبد که ايران در برنامه هاي توسعه يي اين ميدان و نيز سياست هاي اقتصادي خود تجديدنظر کند زيرا با توجه به سياست هاي فعلي ايران نمي تواند به پاي قطر برسد مضافاً آنکه هر روز تاخير در بهره برداري از هر فاز عدم النفع ايران بالغ بر 6 ميليون دلار خواهد بود و اهمال در اين مساله ضرر هنگفتي را به ايران و اقتصادش وارد مي کند. کشور قطر حداقل تا سال 2011 يا 2012، يعني زمان کامل شدن مطالعات و بررسي موقعيت ميدان عظيم گاز شمال (پارس جنوبي) و همچنين به اتمام رسيدن پروژه هاي جديد، از بحث درباره پروژه هاي جديد بهره برداري از اين ميدان خودداري خواهد کرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، فيصل السويدي مدير عامل شرکت دولتي قطر گاز گفته است فعلاً صحبت خاصي درباره پروژه هاي جديد در بين نيست و نخست لازم است تکليف امور انجام نشده از پروژه هاي موجود را روشن کرد. وي افزوده است مطالعات و بررسي ها تا سال 2011 و 2012 به اتمام نخواهد رسيد. وي اوايل سال جاري گفته بود مطالعات مزبور تا سال 2009 کامل خواهد شد. براي شرکت هاي بين المللي، که جهت دسترسي به عمليات بخش بالادستي نفت و گاز خاورميانه با هم به رقابت مي پردازند، تاخير در تکميل اين مطالعات، ضربه سنگيني به حساب مي آيد. ميدان گازي شمال (پارس جنوبي) بزرگ ترين مخزن گاز خالص دنياست. وزير قطري مي افزايد چون قرار است قطر طرح هاي خود جهت توسعه بهره برداري گاز اين ميدان را سريعاً به مرحله اجرا برساند، تا زماني که تمام اطلاعات از چاه هاي حفاري شده جمع آوري، آزمايش و مقايسه نشوند، مطالعات و بررسي هاي لازم نمي توانند کاملاً تمام شده تلقي شوند و هنوز حدود صد حلقه چاه ديگر وجود دارد که قرار است حفاري شوند.قطر برنامه ريزي کرده است که ميزان توليد گاز طبيعي مايع شده خود را افزايش دهد و از سالانه 31 ميليون تن (ظرفيت فعلي) به 77 ميليون تن در سال 2010 برساند. اين کشور در حال حاضر بزرگ ترين توليد کننده LNG جهان است.قطر در آوريل 2005 تصميم گرفت زمان اتمام مطالعه و بررسي چگونگي واکنش ميدان شمالي به بهره برداري و توسعه سريع و انجام هر نوع پروژه جديد در اين ميدان را به تعويق اندازد. شرکت هاي امريکايي «کونوکوفيليپس» و ماراتن اويل که براي ايجاد کارخانه هاي LNG در قطر طرح هايي را در دست اجرا داشتند، در نتيجه اين مطالعات کارهاي خود را به بعد موکول کردند. در اين اثني قطر براي دو برابر کردن ظرفيت پالايشگاه در دست ساخت «راس لفان»، طرحي را مورد بررسي قرار داده است تا ظرفيت آن را از 146000 بشکه در روز به 292000 بشکه برساند. السويدي مي افزايد امکان دارد از طريق اين افزايش ظرفيت يا اضافه کردن يک کارخانه پتروشيمي يا هر دو عمل با هم، اين پالايشگاه را کارآمدتر کنيم.وي اضافه مي کند دو برابر کردن ظرفيت اين پالايشگاه حدود 800 ميليون تا يک ميليارد دلار هزينه در بر خواهد داشت. کارخانه پتروشيمي مورد نظر، جهت توليد مواد آروماتيک (ترکيبات حلقوي مانند بنزين) ساخته خواهد شد. در آينده، هر کارخانه پتروشيمي که در قطر ايجاد شود، به عنوان مواد خام، بيش از اتان، به پروپان يا بوتان نياز خواهد داشت. السويدي با بيان اين مطلب مي افزايد گاز اتان توليد شده قطر به صورت کامل به کارخانه هاي پتروشيمي اختصاص داده شده است. نامبرده اضافه مي کند قطر حق اکتشاف در بلوک 3 را به شرکت هاي «وينترشل» آلماني، «کازمو» ژاپني و «پرتامينا» اندونزيايي اعطا کرده و ديگر بلوک ها هم آماده مناقصه هستند.قطر براي پاسخگويي به افزايش سريع تقاضاي داخلي، به فاز دوم توسعه پروژه گاز «برزان» هم توجه خاصي دارد. مرحله دوم، که حدود 2 ميليارد فوت مکعب در روز گاز توليد خواهد کرد، توسط تامين کننده گاز قطر، يعني «راس گاز» توسعه خواهد يافت. وزير قطري در برابر اين پرسش ها که توسعه دهنده اصلي پروژه يعني «اگزون موبيل» در اين گسترش چه نقشي خواهد داشت، يا فازهاي اضافه شده احتمالاً چه موقع عملياتي خواهند شد، توضيح نداده است. ميزان رشد تقاضاي داخلي گاز در قطر باعث شگفتي همگان شده است. نرخ رشد تقاضا، سالانه حدود 12 تا 13 درصد بوده است.

بهره برداري از پنج فاز تا شهريور سال آينده

قطر در حالي از بهره برداري سريع از ميدان مشترک گازي پارس جنوبي سخن مي گويد که ايران هنوز هم مي خواهد عقب ماندگي خود را به سرعت جبران کند. به طوري که مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارس در آخرين اظهارنظر خود خبر از بهره برداري از پنج فاز تا شهريور سال آينده داد. رضوي در اين زمينه گفت؛ تاکنون يک هزار و 100 ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اين منطقه انجام شده که سهم بخش خصوصي از اين ميزان 400 ميليارد تومان بوده است. عبدالجليل رضوي در جمع خبرنگاران سال آينده را سال شکوفايي پارس جنوبي اعلام کرد و افزود؛ در حال حاضر پنج فاز اول پارس جنوبي روزي 25 ميليون دلار سوددهي براي کشور دارند و پنج فاز دوم نيز تا شهريورماه سال آينده به مدار توليد مي آيند و بدين ترتيب بار سنگيني از دوش وزارت نفت برداشته خواهد شد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر فازهاي يک تا پنج پارس جنوبي 50 درصد گاز مورد نياز کشور را تامين مي کند، اظهار داشت؛ فازهاي 9 و 10 از جمله پروژه هاي مهمي است که سال آينده به بهره برداري مي رسد. اين در حالي است که اين دو فاز قرار بود نيمه اول امسال به بهره برداري برسد. رضوي در مورد فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي نيز يادآور شد؛ بحث شيرين سازي اين فازها براي سال هاي آينده مطرح است. به گفته وي تاکنون پنج واحد پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي پارس با سرمايه 8 ميليارد دلار به بهره برداري رسيده که از آن جمله مي توان به مجتمع هاي پتروشيمي آريا ساسول و جم اشاره کرد.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارس تکميل اتوبان پارس شمالي، احداث فرودگاه هاي جديد بوشهر و ساخت راه آهن را از جمله پروژه هاي در دست اجرا در بخش زيربنايي برشمرد و تصريح کرد؛ براي بخش هاي عام المنفعه نيز تا پايان سال 50 ميليارد تومان هزينه خواهد شد.

به گفته وي مشکل آب و برق منطقه نيز با مساعدت وزارت نيرو تا سال آينده به طور کامل رفع مي شود. مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارس از کلنگ زني ميدان پارس شمالي در سال آينده خبر داد و گفت؛ مناقصه 120 ميليارد توماني براي توسعه اين ميدان برگزار شده و با توجه به ذخاير 7 تريليون مترمکعبي گاز سرمايه گذاران علاقه ويژه يي به توسعه اين ميدان دارند. وي استراتژي وزارت نفت را اولويت دادن به ميادين مشترک عنوان کرد و افزود؛ توسعه پارس جنوبي به دليل مشترک بودن با کشور قطر براي ايران بسيار مهم است اما توسعه ديگر ميادين هم در کنار آن بايد مورد توجه قرار گيرد. وي با بيان اينکه سه شرکت نفت و گاز پارس، صنايع پتروشيمي و صادرات گاز اصلي ترين شرکت هاي حاضر در عسلويه هستند، يادآور شد؛ براي توسعه اين منطقه بايد 24 فاز پالايشگاهي و 25 واحد پتروشيمي احداث شود. رضوي درباره بحث تحريم ايران گفت؛ اين موضوع نتوانست صنايع استراتژيک ما را مختل کند و قرارداد منعقده با مالزي نشان داد بسياري از کشورها نيز تحت تاثير تحريم ايران قرار نمي گيرند. مديرعامل منطقه ويژه پارس ادامه داد؛ به واسطه حضور صنعت در اين منطقه بخشي از زندگي مردم آسيب ديده و وظيفه ما اين است که شرايطي را مهيا کنيم که مردم در کنار صنعت به رفاه و آرامش برسند.رضوي تصريح کرد؛ ما مردم و پروژه ها را معطل حضور هيچ دستگاهي نخواهيم گذاشت و از شرکت ملي نفت و وزارت نفت مي خواهيم ما را ياري کنند.
 
Jul 8, 2007
333
0
#12
This is ridiclous allright but when you have been lashed three times already, why would do it again then go to the street? that guys was def. missing some wires.
 

Farzad-USA

Bench Warmer
Apr 4, 2007
2,329
0
rooyesh.blog.com
#13
محکوم به اعدام به جرم نوشیدن مشروب، تبرئه شد


مرد جوانی که به اتهام نوشيدن مشروب الکلی در ايران به اعدام محکوم شده بود، در دادگاه کيفری استان تهران، تبرئه و سپس آزاد شد.

سيد جليل جليلی، يکی از قاضی های شعبه ۷۲ دادگاه کيفری تهران، به خبرگزاری ايسنا گفت که اين متهم به نام محسن، پس از دوبار شرب خمر توبه کرده و در دادگاه مدعی شده بوده که مشروب الکلی نخورده است و به دليل اينکه «اقرار عندالحکم» نداشت، از اتهام «شرب خمر برای سومين بار» تبرئه و از زندان آزاد شد.

هفته گذشته و پس از صدور حکم اعدام برای اين متهم ۲۲ ساله، قاضی جليلی به ايسنا گفته بود که متهم چهار بار مشروب الکلی نوشيده و طبق قانون مجازات اسلامی، هر فردی که دو بار مشروب بخورد و هر بار حد برای او جاری شود، در سومين بار «بايد اعدام شود.»

عزيز نوکنده ای، وکيل تسخيری متهم، نيز در همان تاريخ به خبرگزاری ايسنا گفته بود که محسن، موکل جوان او، برای بار چهارم در منزلش مشروب خورده، سپس به خيابان آمده و «سروصدا کرده که ماموران کلانتری ابوذر در جنوب تهران او را بازداشت می کنند.»

احتمال عفو متهم يک روز پس از آن و زمانی مطرح شد که قاضی جليلی اعلام کرد قاضی که برای متهم حکم اعدام صادر کرده است، عفو و بخشش او را به رئيس قوه قضاييه پيشنهاد کرده اند.

او در باره علت اين پيشنهاد گفت که با توجه به آنکه متهم بعد از اقرار «توبه نصوح» کرده و قانون اين اجازه را به دادگاه داده است که پس از احراز توبه می تواند برای متهم درخواست عفو کند، اعضای دادگاه پس از صدور حکم اعدام، عفو اين متهم را به رييس قوه قضائيه پيشنهاد کرده اند.

وکيل متهم که اين بار محمد رضا تيموری معرفی شده است نيز در باره وضعيت موکلش به ايسنا گفته است: «محسن ۲۲ ساله، اهل تهران دو مرتبه شرب خمر داشته و حد او جاری شده است.»

او همچنين در باره چگونگی دستگيری موکلش گفت: «ماموران در پارک به محسن مشکوک شده و جهت انجام معاينات پزشکی او را به پزشکی قانونی می برند که در آنجا آزمايش تنفس سنجی به عمل آمده و اعلام می شود که متهم مشکوک به استعمال مشروبات الکلی است اما بعد از آن موکل منکر استعمال مشروبات شده است.»

آقای تيموری با تاکيد بر اينکه موکلش با صدور قرار بازداشت موقت ۶ ماه در زندان بوده است گفت: «در روز دادگاه با توجه به اقرار موکلم، تبرئه وی را از قضات تقاضا کردم که با توجه به نداشتن اقرار عند الحکم متهم را از اين اتهام تبرئه و آزاد کردند.»

صدور حکم اعدام به جرم نوشيدن مشروب الکلی در ايران، بازتابی گسترده در رسانه های جهان داشت و اعتراض مدافعان حقوق بشر را برانگيخت.

بر اساس آمار سازمان عفو بين الملل در سراسر جهان، بيشترين تعداد مجازات اعدام به نسبت جمعيت در ايران انجام می شود، اين در حالی است که بسياری از کشورهای جهان از جمله تمامی اعضای اتحاديه اروپا، مجازات اعدام را فهرست مجازات های خود خارج کرده اند.

مخالفان مجازات اعدام، اين حکم را «خشن، غير انسانی و برگشت ناپذير» توصيف می کنند.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#14
کشته شدن خواهر من برای آنها اهمیت ندارد

رحیم بنی یعقوب ،برادر دکتر زهرا بنی یعقوب پزشک جوانی که در بازداشتگاه منکرات همدان کشته شد و جسدش بی سر وصدا بوسیله نهادهای دولتی دفن شد می گوید :" تا حالا چهار بار اعلام شده كه رييس بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهي از منكر همدان از کار بركنار شده ولي هر بار كه به بازداشت*گاه زنگ زده ايم مشغول نمازخواندن بوده يا اين كه پای تلفن مشغول بوده است . اين حادثه براي آقايان به يك موضوع پيش پا افتاده تبديل شده است. ترجيح مي دهند زمان بگذرد و سر و صدا ها بخوابد و همه مسايل پوشانده شود."وی اخیرا در مصاحبه ای با کانون زنان ایرانی به نکات تازه ای از قتل خواهرش اشاره می کند که خواندنی است.
متن مصاحبه :
از آخرين اقدام*هايتان بگوييد.
هفته بعد چهار وكيل اين پرونده به همراه پدرم به همدان خواهند رفت تا از صحنه وقوع اين اتفاق بازديد دوباره اي بكنند و با عكس هاي موجود مطابقت دهند. البته موضوع عكس ها را كاملا ماست مالي كرده اند. شايد وقتي وكلا آنجا بروند، عكس يك جفت پوتين را نشان بدهند و بگويند اين همان عكس است. همان عكسي كه جاي پاي يك جفت پوتين روي صندلي وجود داشت.
نتيجه مذاكرات با آقاي كروبي به كجا انجاميد؟
ايشان براي انتقال پرونده به تهران قول همكاري دادند. چون اگر رسيدگي پرونده در همدان ادامه يابد، قطعا اعمال نفوذ خواهد شد. از كجا معلوم كسي كه رسيدگي اصلي اين پرونده را به عهده دارد، پسرخاله متهم اصلي اين ماجرا نباشد. آن جا ارتباط ها خيلي نزديك است و احتمال اعمال نفوذ در پرونده خيلي زياد.اين موضع را هم به آقاي كروبي انتقال داديم كه يكي از اعضاي ستاد اعتراف كرده كه به خواهرم بعد از ساعت هشت ونيم اجازه داده تا با من صحبت كند. در حالي كه بر اساس گزارش پزشكي قانوني مرگ خواهرم بعد از تماس تلفني رخ داده. يعني پس از خودكشي به من تلفن زده است!

گفته مي*شود رييس بازداشت*گاه ستاد امر به معروف و نهي از منكربركنار شده؛ آيا اين خبر صحت دارد؟
يكي از مقام هاي بلند پايه استان همدان عنوان كرده كه رييس ستاد اخيرا بركنار شده. راست و دروغش گردن راوي.

مگر قبلا بركنار نشده بود؟
تا حالا چهار بار اين خبر را اعلام كرده اند. ولي هر بار كه به بازداشت*گاه زنگ زده ايم يا مشغول نمازخواندن بود يا اين كه خودش به تلفن پاسخ مي داد. اين حادثه براي آقايان به يك موضوع پيش پا افتاده تبديل شده است. ترجيح مي دهند زمان بگذرد و سر و صدا ها بخوابد و همه مسايل پوشانده شود.


آيا گزارشي از اين پرونده به دادستاني كل كشور مخابره شده است؟
بله. از همدان گزارشي به دادستاني كل كشور فرستاده اند. در اين گزارش اينقدر مسايل را لاپوشاني كرده اند كه گويا كل موضوع مرگ خواهرم برايشان حل شده است. مگر مي شود با وجود اين همه تناقض، مساله اي به اين مهمي حل و فصل شود.

به تناقض تازه اي رسيده ايد؟
آقايان مدعي اند، مشكلي كه در انشاي حكم توسط قاضي كشيك وجود داشته باعث شده تا نتوانند خواهرم را به بازداشت*گاه زنان تحويل دهند. در حالي كه وقتي من ساعت شش به بازداشت*گاه زنگ زدم تا با خواهرم صحبت كنم، گفتند كه ساعت 9 زنگ بزنم. پس مي دانستند كه خواهرم تا ساعت 9 آن*جا خواهد بود. مطابق قانون يك بازداشتي زن نمي تواند تا ساعت 9 در بازداشتگاه مردانه حضور داشته باشد و آن*ها موظف اند تا هرچه زودتر بازداشتي زن را به بازداشت*گاه زنان تحويل دهند.
همه چيز اين قضيه مشكوك است.

از اقدام هاي اخير پدرتان هم بگوييد.
ايشان با چند تن از فرماندهان سپاه صحبت كرده اند و آنها هم قول داده اند تا از مانع از تعقیب پدرم شوند.

مگر پدرتان را تعقیب مي كردند؟
بله. کسانی همواره پدر و مادرم را تعقیب می کردند،. حتي موقعي كه پدرم به بهشت زهرا مي رفت هم پدرم را همراهي مي كردند!اين را هم بگويم كه پدرم از همه افرادي كه با وجود فشارهاي مختلف در همه مراسم مربوط به موضوع مرگ خواهرم به ويژه در دانشگاه حضور داشتند تشكر دارد.

مهم ترين خواسته شما چيست؟
اين است كه اين پرونده هرچه زودتر به تهران منتقل شود. چون در همدان به هيچ نتيجه اي نخواهد رسيد.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#15
يعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی سيستان و بلوچستان، به اعدام محکوم شد، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: دادگاهی در سيستان و بلوچستان، يعقوب مهرنهاد روزنامه نگار و دبير انجمن “جوانان صدای عدالت” را به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، دادگاه اين جوان فعال مدنی در دی ماه بدون حضور خانواده وی در زاهدان برگزار شده و پنج شنبه گذشته حکم اعدام وی به خانواده اش ابلاغ شده است.

انجمن صدای عدالت، نهادی مدنی، مستقل و مردمی بود که با اخذ اعتبارنامه از سازمان ملی جوانان از سال ۱۳۸۱ فعاليت خود را آغاز کرد. اين انجمن که از دانشجويان و جوانان سيستان و بلوچستان تشکيل گرديده است، در جهت ارتقا سطح آموزشی و فرهنگی مردم استان و کمک به مردم محروم و فقير تلاش می کرد.

يعقوب مهرنهاد علاوه بر دبيری انجمن “جوانان صدای عدالت”، روزنامه نگار و سرپرست روزنامه “مردم سالاری” در استان سيستان و بلوچستان می باشد.

اين انجمن هر ساله در ارديبهشت ماه همايشی با عنوان “جوانان پرسشگر؛ مسئولين پاسخگو” برگزار می نمايد که در آن مردم به انعکاس مسايل و مشکلات و مطالبات مردم می پردازند. انعکاس و پيگيری مراجعات و مشکلات مردمی به مسئولين و گرفتن پاسخ از آنها از ديگر فعاليت های انجمن جوانان صدای عدالت می باشد. همچنين برگزاری مستمر کلاس های کامپيوتر، زبان، طراحی و نقاشی از ديگر برنامه های مداوم اين انجمن می باشد. اين انجمن دارای کميسيونهای تخصصی از جمله کميسيون زنان، دانش آموزی، دانشجوئی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و تحقيق و پژوهش می باشد.

اعضای شورای مرکزی انجمن، طی انتخاباتی که هر دو سال يکبار برگزارمی گردد توسط اعضاء برگزيده می شوند. تا به حال سه دوره انتخابات شورای مرکزی انجمن جوانان صدای عدالت برگزار گرديده است و در هر سه دوره يعقوب مهرنهاد دارای به عنوان دبير کل انجمن برگزيده شده است .

به گزارش خبرنامه اميرکبير، در ارديبهشت ۸۶ پس از برگزاری پنجمين همايش سالانه “جوانان پرسشگر، مسئولين پاسخگو” که تعدادی از مسئولين نيز در آن حضور داشتند تعدادی از اعضای شورای مرکزی انجمن از جمله يعقوب مهرنهاد دبير کل انجمن بازداشت شدند. ۵ تن از آنان پس از مدتی آزاد شدند اما مهرنهاد با گذشت ۱۰ ماه همچنان در بازداشت می باشد.

يعقوب مهرنهاد بيش از ۵ ماه در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات به سر برده و پس از آن به مدت ۲ ماه بدون هيچ حکمی در زندان مرکزی زاهدان زندانی شد. در چهارم دی ماه دادگاه وی تشکيل شده و پس از محاکمه به جای صدور حکم و علی رغم گفته ی قاضی پرونده مبنی بر صدور حکم طی ۱۰ روز، مجددا وی را در تاريخ ۱۵/۱۰/۸۶ برای اخذ اعترافات اجباری و ايجاد سناريوی ساختگی، به بازداشتگاه اطلاعات انتقال داده اند.
در آخرين ملاقات يعقوب ميرنهاد با يکی از اقوامش در ۲ ماه پيش، آثار شکنجه بر سر، صورت و بدن وی آشکار بوده و وی به شدت دچار کاهش وزن شده بوده است. اعضای خانواده يعقوب مهرنهاد معتقد هستند که حکم حقيقی دادگاه، حکم اعدام نبوده و احتمالا در اثر شکنجه و ضرب شتم يعقوب، مشکلی برای وی پيش آمده و برای سرپوش گذاشتن بر اين ماجرا اين حکم صادر شده است تا با يک صحنه نمايشی اعدام در محوطه زندان از افشای شکنجه های وارده بر يعقوب جلوگيری شود.
 
Jul 28, 2007
3,866
0
#16
نامه سرگشاده ۳۰۰ دانش اموخته دانشگاه صنعتی شريف در اعتراض به ادامه بازداشت دانشجويان اين دانشگاه

ادوارنيوز: بيش از ۳۰۰ تن از دانش اموختگان دانشگاه صنعتی شريف با امضای طوماری از هاشمی شاهرودی رييس قوه قضاييه خواسته اند نسبت به آزادی دانشجويان زندانی اين دانشگاه مهدی اللهياری و سروش ثابت تلاش کند. در ميان اسامی امضا کننده اين طومار نام بسياری از برندگان المپيادهای جهانی، رتبه های ممتاز کنکور و دانشجويان دانشگاههای برتر اروپا و امريکا ديده می شود:

جناب آقای آيت الله هاشمی شاهرودی
رياست محترم قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران

هفته هاست که سه دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف به همراه جمعی از دانشجويان ساير دانشگاه ها در زندان به سر ميبرند. مهندس کيوان اميری الياسی، ورودی ۱۳۸۱ کارشناسی صنايع و دانشجوی ورودی ۱۳۸۵ کارشناسی ارشد صنايع دانشگاه صنعتی شريف از ۱۲ آذر ۱۳۸۶، مهندس مهدی اللهياری دانشجوی کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۸۴ مهندسی شيمی دانشگاه صنعتی شريف از ۲۰ آذر ۱۳۸۶ و سروش ثابت، دانشجوی ورودی ۱۳۸۲ علوم کامپيوتر دانشگاه صنعتی شريف از ۲۴ دی*ماه ۱۳۸۶ بازداشت شده اند.

همانگونه که مستحضريد، اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران تصريح می کند که «در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذکر دلايل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداکثر ظرف مدت بيست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضايی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات می*شود.» همچنين اصل ۳۵ تاکيد دارد که «در همه دادگاه‏ها طرفين دعوی حق دارند برای خود وکيل انتخاب نمايند و اگر توانايی انتخاب وکيل را نداشته باشند بايد برای آنها امکانات تعيين وکيل فراهم گردد.»

از آنجائی که سروش ثابت، مهدی اللهياری و کيوان اميری، بر خلاف اصول ۳۲ و ۳۵ قانون اساسی، بدون تفهيم اتهام و دسترسی به وکيل، هفته هاست که در بازداشت به سر می برند، ما فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتی شريف از جنابعالی خواهشمنديم بنا بر اصل برائت، مصرح در اصل ۳۷ قانون اساسی، دستور آزادی هم*دانشگاهی هايمان را در اسرع وقت صادر فرماييد.

با احترام
جمعی از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتی شريف