"خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷"؛ حرکتی که &#

AFRIRAN

IPL Player
Jun 8, 2010
2,521
0
#1
"خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷"؛ حرکتی که بی پشتیبان ماند




حرکت اعتراضی ۶ روزه ی ده ها هزار زن ایرانی علیه حکم حجاب اجباری "رهبر انقلاب اسلامی ایران" نخستین واکنش آزادی خواهانه ی پس از سرنگونی رژیم پهلوی بود. کتابی ۱۰۰۰ صفحه ای به دلایل عدم تداوم این حرکت می پردازد.

آيت الله خمينى روز ١٥ اسفند ١٣٥٧ در سخنرانى اى در مدرسه* ى فيضيه ى قم گفت: «در وزارت خانه ى اسلامى نبايد معصيت شود. در وزارت خانه ى اسلامى نبايد زن ها لخت بيايند…» این احکام که بعدها شکل قانونی به خود گرفت، واکنش خودجوش ده ها هزار زن از قشرهای گوناگون اجتماعی ایران را به همراه داشت؛ در تظاهرات گسترده ی این زنان، شعار و پلاکاردی مبنی خواست معترضان برای کسب "آزادی لخت کار کردن" دیده و شنیده نمی شد. پوشش تظاهرکنندگان، به استناد عکس ها و فیلم های موجود، «"وسترن استایل" بود؛ یعنی تظاهرکنندگان شلوار جین به تن داشتند و يا كت و دامن.» فیلم مستند ۱۲ دقیقه ای "سال صفر" که درباره ی این راه پیمایی اعتراضی تهیه شده، نشان می دهد که "زنان خانه دار، زنان چادرى و زنان روسری به سر" هم در آن حضور داشتند. اسناد و مدارکی که مهناز متین و ناصر مهاجر، دو پژوهشگر ساکن فرانسه، در این زمینه در کتاب دو جلدی خود با عنوان "خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷" گرد آورده ند، گواه این امر است.

کتابی در خدمت روشنگری

کتاب اول این پژوهش که بیش از ۷۰۰ صفحه دارد، عنوان "تولدی دیگر" را یدک میکشد و جلد دوم با بیش از ۲۸۰ صفحه "همبستگی جهانی" را. کتاب نخست در ۷ بخش و اثر دوم در ۶ قسمت تنظیم شده است. چند و چون شکلگیری، برگزاری این حرکت اعتراضی در روزها و شهرهای گوناگون به ویژه تهران، چهرههای نام***آشنای همراه این حرکت و بازتاب آن در ادبیات و شعر، از جمله سرفصلهای کتاب اول است. جلد دوم به چاپ بیانیهها، اطلاعیهها و تراکتهای سازمان***ها و نهادهای سیاسی فعال آن دوران، بازتاب تظاهرات در نشریههای خارجی، یادهای کنشگران زن فرانسوی از سفر خود به ایران و گفتوگو با برخی از آنان، اختصاص داده شده است.
در خلال این گفت وگوها، مصاحبه ها، مقالات و اسناد و مدارک، از جمله پیشزمینههای سیاسی ـ اجتماعی شکلگیری این حرکت اعتراضی، جایگاه تاریخی آن در روند انقلاب، واکنش نیروهای سیاسی فعال در این برهه ی تاریخی و علت شکست آن نیز مطرح می شود.





رسانه ها؛ عامل تعیین کننده

نقش رسانه ها در بازتاباندن این رویدادها و تاثیر آن بر معترضان، هر چند در این کتاب به گونه ای مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است، ولی به عنوان عاملی تعیین کننده در گفت وگوها مطرح می شود. بیش از ۱۵ تن از زنانی که بین روز های پنجشنبه ١٧ و شنبه ١٩ اسفند ١٣٥٧ در این راه پیمایی شرکت کردند، در مصاحبه با نویسندگان کتاب جمعیت تظاهرکننده را در کل بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن تخمین می زنند که در مکان هایی از جمله دانشگاه تهران و کاخ دادگستری گرد هم آمده بودند. به نوشته ی ناصر مهاجر: «"صدا و سیمای انقلاب اسلامی" در برابر آن جنبش اعتراضى چند ده هزار نفره روز پنجشنبه و جمعه، ١٧ و ١٨ اسفند، سياستِ سکوت اختيار کرد و هيچ نگفت. روز شنبه ١٩ اسفند و پس از راه پيمايى چند ده هزار نفرى زنان به سوى كاخ دادگسترى و گردهمایی هفت هشت هزار نفره زنان دادخواه در درون دادگستری، "صدا و سيما" سكوت خود را شكست و فیلم گزارشى نشان داد كه مونتاژ ناشيانه و موذيانه اى بود. آن فيلم گزارشی، دو هدف را دنبال مى كرد: تفرقه افكنى در جنبش اعتراضى زنان و وانمودن اين كه رهبرى اين جنبش را سلطنت طلبان در دست دارند.»
به نظر نویسندگان کتاب، این گزارش تلویزیونی یکی از عوامل تعیین کننده در شکست حرکت اعتراضی زنان بود: بسیاری از کسانی که در جریان انقلاب علیه رژیم سلطنتی پهلوی مبارزه کرده بودند، از همراه شدن با جنبشی که می توانست به سود این رژیم باشد، ابا داشتند و از این حرکت اعتراضی فاصله گرفتند.

[/URL]پسران و دختران بی حجاب در انقلاب شرکت داشتند

نخستین حرکت آزادی خواهانه

برخی از مصاحبه شوندگان، در بازگویی خاطرات خود از این "فیلم تبلیغاتی" یاد می کنند و به عنوان کسانی که در تظاهرات شرکت داشتند، می گویند شعارهایی که آنان سر می دادند با سیاست های ضد دموکراتیک و ضد لیبرالی رژیم شاه نیز در تضاد بود. اسنادی که زنان فعال در این راه پیمایی های خودجوش در باره *ی اهداف آن تهیه کرده اند و در کتاب منتشر شده، نیز در همین راستا تنظیم شده است. یکى از اسناد مهم این جریان، بیانیه ای است که روز ۱۹ اسفند در کاخ دادگستری از سوی يك زن حقوقدان خوانده شده است. بند اول اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، سر آغاز این بیانیه است: "نظر به اين كه انسان آزاد آفريده شده و موهبت آزادى صرف نظر از جنس، رنگ، نژاد و زبان و هر نوع عقيده به همه ى آدميان يكسان ارزانى شده است…"

عدم پشتیبانی گروه های سیاسی

عدم همراهی و پشتیبانی برخی از گروه های سیاسی چپ گرا از این حرکت اعتراضی، در کتاب به عنوان یکی دیگر از عوامل شکست آن مطرح شده است. شماری از کنشگران این گروه ها که روز ۸ مارس در مراسم تشکیلات خود به مناسبت روز جهانى زن شرکت کرده بودند، به نویسندگان کتاب می گویند که با شنیدن خبر حمله ی "چماق داران" به زنان متعرض برای حمایت از آنان به گروه های تظاهرکننده پیوستند، ولی پس از آن به دلیل "پیروی از رهنمود های حزبی" خود در راه پیمایی های بعدی شرکت نکردند.
بیانیه های منتشرشده در این کتاب نمایان گر آن ا ست که سازمان های سیاسی "خلقی" فعال آن زمان، در اتخاذ موضعی حمایت کننده و قاطعانه تردید داشتند. "سازمان چریک های فدایی خلق" و "سازمان مجاهدین خلق" از نیروهای فعال سیاسی بودند که تنها با صدور یک اعلامیه "حمله به زنان" را محکوم کردند. "حزب توده ایران" سیاست سکوت را در پیش گرفت. از آن گذشته، در بیانیه های سازمان های پشتیبان، سخنی از حمایت از حقوق لیبرالی زنان، حق انتخاب آزادانه در همه***ی شئون زندگی فردى و اجتماعی، از جمله حق انتخاب حجاب، ***سخنی به میان نیامده، و تنها آزار و آسیب رسانی به زنان محکوم شده است. در این میان روشنفکران مستقل هم به فکر نوشتن نامه ی سرگشاده نیافتادند.


[/URL]تیتر روزنامه اطلاعات بیانگر یکی از قول های داده شده در رابطه با انقلاب بهمن ۱۳۵۷

اولین نشان انترناسیونالیسم فمینیستی

کتاب دوم "خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷"، به یادها، گزارش ها، نوشته ها و دیدگاه های زنانی می پردازد که
از سوی "کمیته ی دفاع از حق زنان" به ایران فرستاده شدند. هیئت بیست نفره ى این کمیته که ریاست آن را سیمون دوبووار به عهده داشت، از فمینیست های روزنامه نگار، نویسنده، حقوق دان و كنشگر جنبش زنان تشکیل می شد که از مليت هاى گوناگون بودند: فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و مصری. برخی از اعضای این کمیته توانستند با مسئولان و سردمداران سیاسی وقت مصاحبه و گفت وگو کنند؛ آیت الله خمینی، آیت الله طالقانی و بازرگان، از جمله ی این مقامات بودند. ژیزل حلیمی، یکی از حقوق دانان و وکیل های نام *آشنای فرانسوی، در مقاله ای که در آن زمان در "لوموند" به چاپ رسید، در باره ی این سفر می نویسد: «همبستگى با خيزش زنان ايران، اولین نشان انترناسیونالیسم فمینیستی است؛ چون این اولین بار است که فمینیست ها بسیج شده اند كه از جنبش زنان در کشوری دیگر پشتيبانى كنند.»
در این کتاب هم چنین از حضور نویسنده *ی آمریکایی، کیت میلت Kate Millett یاد می شود که از طرفداران "حزب کارگران سوسیالیست" این کشور و تروتسکیست بود. کیت میلت در باره ی این "۶ روز تاريخى" در کتابی با عنوان "سفر به ایران" Going to Iran گزارش های زنده و مستندی منتشر کرده است. این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است.
زنانی که فیلم "سال صفر" را تهیه کرده***اند، نیز خاطرات خود را با نویسندگان کتاب "خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷" در میان گذاشته***اند. تلکس***هایی را که در این رابطه آن روزها از تهران به پاریس فرستادند، بخشی از اسناد این کتاب را تشکیل می***دهند
.

read full article here http://www.dw.de/خیزش-زنان-ایران-در-اسفند-۱۳۵۷-حرکتی-که-بیپشتیبان-ماند/a-17185104


haalo nemidodonam , shomaa aghaayeoon zaman enghelaab in yaadetoon miaad yaa na ? az een jonbesh kaar resideh be een jendehaa , 30 saal tool keshid vali jaa oftaadan , Mochakerim rouhani, Khatami dooset daarim... raasti Mousavi jaakesh yaadam raft

 
Last edited:

Chinaski

Elite Member
Jun 14, 2005
12,269
352
#2
Afriran joon, midooni cheraa az oon jonbesh haa o oon mardome mostaghel be chenin mellate zallil o pasti tabdil shodim? Chon amrikaai haa hanooz khaakestare eslaame siaasi ro roo sare in mellat narikhte boodan. Daghighan hamin ro mikhaastan ke dige irooni joone ghad alam kardan nadaashte baashe. In no jonbesh haa serfan fagaht too keshvar haaye secular be vojood miaad. ensaan haai ke hataa age zire solteye dictator boodan, dictatori baalaa sareshoon naboodeh ke ghoraan bezaare jeloshoon biofte be jooneshoon. eslam dar deraaz modat hamishe ensaan ro az ensaaniat door mikone, hesse aazaadi o aazaadegi ro dar ensaan haa mikoshe, gardane har sarkeshi ro mizane ke dige sarkeshi bevojood nayaad. Mardom ro az roo tars, naa chaaregi, bichaaregi o gomraahi be bimorovati, reshve khaari, zaif koshi o bi khaayegi mikeshoone. Chenin keshvari dar deraaz modat jozve aghab moondeh tarin o past tarin keshvar haaye jahaan mishe ke dige hich khaaste o standarde khaasi nadaare o faghat too jahaname eslaam gom mishe.

In balaa ro amrikaai haa sare iran avordan, hamin balaa ro sare yek yeke hokaame seculare in mantaghe ham aavordan va gharaare sare mellate sooriyeh ham biaaran. Ghasd va hadaf faghat va faghat daadane keshvar be daste eslaamiyoone chon hich ghodrati, hich ahadi nemitoone yek keshvare mostaghel va secular ro dar modati kootah tar be kesaafat, aghab moondegiye zehni o fekri o ejtemaai o farhangi bekeshe mesle eslaame siaasi.
 
Last edited by a moderator:

Chinaski

Elite Member
Jun 14, 2005
12,269
352
#3
Raasti, oon jange iran o eraagh ham be dalile hamin jonbesh haa shoroo shod. IR hanooz paayash mohkam nabood o mardom dar arze 2 saal kher kherashoono mijoidan, ke be IR dastoor resid, age mikhaaid sare kaar bemoonid jang baa eraagh behatarin raaheshe. Tamarkoze mardom ro be jang jalb mikonid, ehsaasaate mellishoono angoolak mikonid o khodetoon in vasat vaght peydaa mikonid khodetoono taghviat konid, rishe bedovoonid, saakhtaaretoono mostahkam konid. Bikhod nabood harchi saddam bade 2 saal goft felaani biaa az khare sheytoon piaade sho maa khesaarateto midim, oon khomeyniye iransetiz migoft: Rahe ghods az karbala migozarad o jang jang taa piroozi. Be jaane maadaram ghasam yaadame too khiaaboon roo divaar haa khate khosh nevish az zaboone KHomeini mineveshtan: In Jang baraaye maa yek rahmat ast, yek nemat ast!

Emrooz ke behesh fekr mikonam mibinam khomeini doroogh nemigoft, in jang vaase khodesho nezaamesh vaaghean yek nemat o rahmat bood. Emrikaai haa khomeini ro nayovorde boodan ke bade 2 saal mellat bezanan dare koonesh bendaazanesh biroon. In jang faghat va faghat be darde IR khord.
 

AFRIRAN

IPL Player
Jun 8, 2010
2,521
0
#4
fekr konam een avalin baare-e ke estelaah "Eslaam syaasi "ro mikhoonam yaa gar ghablan gofti missed it daash chinaski ... aareh injaast ke hame eshtebaah mikonan syaasat-e eslaami ro baa Eslaam syaasi , it just clicked , .....


az baalaa midonestan chi mikonan , va alan ke pardehaa doneh dooneh miofteh maa ham mibinim gooshasho , emtehaan theorishoon too ran khoob javaab daad ke shoro kardan jaahaye dige piaadeh kardanesh... piaadeh kardanesh too syria va jaryaan Assad yeki az chiz haaeí ke man yeki kheili moshtaagham bebinam chetori tamoom mishe , formula chetor fargh mikoneh yaa aslan javab mideh yaa na ?
 
Last edited:

Chinaski

Elite Member
Jun 14, 2005
12,269
352
#5
Masalan midoni Mesr jaryaanesh cheghadr be Iran shabih bood? Tanhaa farghesh in bood ke doro vare Mesr gheyr az esraail keshvare ghodratmandi nabood ke emrikaa betoone bendaaze be jooneshoon ke az in tarigh Morsi vaght peydaa kone va esraail ro nemikhaast va nemitoonest in vasat ghorbooni kone. Tanhaa chance Mesr hamin bood! inke inaa natoonestan vaasash vaght bekharan va sare mardome mesro baa jang garm konan ke Morsi betoone mikhe khodesho bekoobe. Motasefaane Iran hamishe ye harife ghadar va shaaki az maa dame marzesh daashteh ke beshe jang raah andaakht.
 

AFRIRAN

IPL Player
Jun 8, 2010
2,521
0
#6
Masalan midoni Mesr jaryaanesh cheghadr be Iran shabih bood? Tanhaa farghesh in bood ke doro vare Mesr gheyr az esraail keshvare ghodratmandi nabood ke emrikaa betoone bendaaze be jooneshoon ke az in tarigh Morsi vaght peydaa kone va esraail ro nemikhaast va nemitoonest in vasat ghorbooni kone. Tanhaa chance Mesr hamin bood! inke inaa natoonestan vaasash vaght bekharan va sare mardome mesro baa jang garm konan ke Morsi betoone mikhe khodesho bekoobe. Motasefaane Iran hamishe ye harife ghadar va shaaki az maa dame marzesh daashteh ke beshe jang raah andaakht.
daghighan , daghighan , kaamelan movaafegham ke jang noghte ghovati baraa aakhoond bood ke Morsi nadaasht , ye jaahaae eshaareh mikoni be eshkaalat zamaan shah , ravesh tarbiat-e syaasyi-e mellat maa baa mesr fargh mikoneh mardom mesr az maa pokhte tar boodan az lahaaaz syaasi , injaast ke mitooni fargh Mobarak o baa shah bebini , har do dicatator vali do type motefaavet-e mardom avaam che bereseh be roshenfekr o arteshishoon ...
 

Chinaski

Elite Member
Jun 14, 2005
12,269
352
#7
Farghe mobarak baa shah in bood ke mobarak mellatesho mishnaakht o shah nemishnaakht. Arab haa nesbat be irooni haa yek hossne kolli daaran va oon ine ke be har maghaam o rotbei ham beresan baaz arab hastan o ziaad az a'maaghe jaameh door nemishan. Shah az ye taraf az jaameh door shode bood, az tarafi ham vaasa hamoon jaameh delsoozi mikard! yani mikhaast loghmaro bejove bezaare dahane kessi ke montazer bood dastesho gaaz begire. Mikhaast khedmat be kesaani bokone ke ye serishoon too daahaat aslan harfaasho nemishnidan, agar ham mishnidan ghodrate darkesho nadaashtan. Faaseleye mobarak baa mellatesh be maraateb nazdik tar az faaseleye shah baa mellatesh bood. Hamin Assad, yek cheshm pezeshke tahsil kardeye landan, taa hamin 3 saal pish bedoone body guard miraft too mardom. hokkaame Arab kollan be jaame ashoon nazdik taran taa shahaane iran vaase hamin ham bishtar mitoonan tasir gozaar baashan.