Feb 15-17 News/Discussions

Feb 7, 2004
13,568
0
#1
صانع ژاله اولین شهید تظاهرات با شکوه دیروز جنبش سبز در تهران


وی محل این حادثه را تقاطع خیابان جمال زاده و انقلاب اعلام کرد و گفت: به علت اصابت گلوله یک دانشجوی جوان بنام "صانع ژاله " زخمی شد که پیش از رسیدن به مراکز درمانی به شهادت رسید.همچنین حال دو زخمی دیگر این حادثه وخیم گزارش شده است.

به گزارش آخرین نیوز، یک منبع مطلع درخصوص مشخصات فردی که در جریان تیراندازی دیروز به سوی رهگذران و مردم به شهادت رسید به خبرنگار ما گفت: در اثر تیراندازی صورت گرفته یک دانشجوی جوان به نام "صانع ژاله" به شهادت رسید .

وی محل این حادثه را تقاطع خیابان جمال زاده و انقلاب اعلام کرد و گفت: به علت اصابت گلوله از ناحیه سر این دانشجو زخمی و پیش از رسیدن به مراکز درمانی به شهادت رسید.


به گفته این منبع آگاه حال دو زخمی دیگر این حادثه وخیم گزارش شده است.



 
Feb 7, 2004
13,568
0
#3
This pretty much sums it up


رستاخیز مردگان!

• ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ روز رستاخیز مردگان بود. مردمان بی حق و حقوق، مردمان فاقد آزادی و رفاه و عدالت که یک سال بیشتر است حکومت روزی هزار بار به آن ها اعلام کرده بود که مرده اند، حیات ندارند و حق هم حیات هم ندارند ...





www.akhbar-rooz.com



اخبار روز: ۲۵ بهمن ۱٣٨۹ روز رستاخیز مردگان بود. مردمان بی حق و حقوق، مردمان فاقد آزادی و رفاه و عدالت که یک سال بیشتر است حکومت روزی هزار بار به آن ها اعلام کرده بود که مرده اند، حیات ندارند و حق هم حیات هم ندارند. یک سال گفتند و نوشتند و نمایش دادند و مجلس ختم گرفتند تا خودشان، مردم ایران و مردم دنیا باور کنند آزادی خواهان و جنبش سبزشان مرده اند. ۲۵ بهمن روز رستاخیز این مردگان بی حق و حقوق بود. همه ی اهمیت آن چه را که در ۲۵ بهمن ۱٣٨۹ روی داد می توان در همین واقعیت خلاصه کرد. جنبش سبز، سحر و جادوی یک ساله را فقط در عرض چند ساعت باطل کرد، به خود، به حکومت و به جهانیان اعلام کرد یک سال سرکوب، زندان، شکنجه، کشت و کشتار، تحقیر، دروغ و جنگ روانی نتیجه و آرامشی برای مستبدین به بار نیاورده است. هنوز یک دعوت چند خطی از سوی کسانی که تحت محاصره اند، صدایشان را بریده اند و دستشان را از همه جا کوتاه کرده اند، کافی است که پایتخت ام القرای اسلام و دیگر شهرهای بزرگ کشور را از این رو به آن رو کند و همه ی قوای ِ بی اندازه ی سرکوبگران را به خیابان ها بکشاند.

جنبش سبز در این روز گام بزرگی به جلو برداشت. ما آموختیم بدون اجازه ی دیکتاتورها نیز برای درخواست حقوق خود می توانیم به خیابان ها بیاییم. آموختیم برای آمدن به خیابان نه به اجازه کسی و نه به مناسبت خاصی احتیاج نداریم. در روزی به یاد ماندنی ترس، حقارت و وحشی گری حکومت دیکتاتوری را به همه ی دنیا نشان دادیم. نشان دادیم که دیکتاتور حاکم در ایران، از دیکتاتورهای فراری تونس و مصر نیز پست تر و جنایتکارتر است.
ما چه آن جا که توانستیم فریاد بزنیم و چه آن جا که نتوانستیم، به خواست مشترکی رسیدیم. دیکتاتور ایران باید برود. بعد از انقلابات تونس و مصر دیگر سازش با دیکتاتور و زندگی در زیر سایه ی سرنیزه ی دیکتاتوری، دشوارتر و تحمل ناپذیرتر و تحقیرآمیزتر شده است. ما با گام های بزرگتری به سوی توافق ملی بر سر این خواست مهم حرکت کردیم.

و ما مردم ایران و جنبش سبز تا چه میزان زیادی این رستاخیز زیبای خود را مرهون نفس مسیحایی هستیم که از صدها کیلومتر دورتر از ما، از سواحل رود نیل و باز دورتر، بر سرزمین و جنبش ما وزیدن گرفت. و ما مردم ایران چه سرفرازیم که امروز در رستاخیز خود علیه دیکتاتور تنها نبوده ایم و از یمن تا الجزایر و بحرین مردمان بی حقوقی نظیر خود ما، برای احقاق خود به پا خواستند.

پس زنده باد مردم تونس، مصر، یمن، الجزایر، بحرین و ایران. ما در کنار هم و به یاری و به پشتوانه ی هم، دیکتاتورها را از سرزمین هایمان بیرون خواهیم کرد و آزادی را به خانه هایمان خواهیم آورد.
 
Feb 7, 2004
13,568
0
#4
دو روایت عینی از تظاهرات ۲۵ بهمن در تهران


دویچه وله: دو شاهد عینی در تهران با ارسال مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ برای دویچه وله، از شعارهای اصلی تظاهرات می گویند. روایت این شاهدان حاکی است که نیروهای امنیتی تلاش کردند تا مانع به هم پیوستن گروه های معترض به یکدیگر بشوند.

مشاهدات عینی شاهد اول

پسری ۲۹ ساله در تهران، مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران را این گونه برای دویچه وله شرح می دهد:

«من امروز با تعدادی از دوستانم بيرون رفتم. حدود ساعت سه ميدان توحيد بوديم که همان جا شايعه ای پخش شد مبنی بر این که: "برای راهپيمايی مجوز صادر شده است". چند دقيقه بعد وارد خيابان آزادی شديم. پياده روها پر از مردم بود، طوری که برای من يادآور راهپيمايی ۲۵ خرداد بود. مردم ساکت بودند و با لبخند و اشاره به هم خوشامد می گفتند.

ماموران فقط نظاره​گر بودند و با مردم برخورد نمی​کردند. اين مساله صحت شايعه​ مجوز را قوت می​داد. هر لحظه بر تعداد مردم در خيابان و فشردگی جمعيت افزوده می ​شد. با عدم مداخله​ پليس همه انتظار جمعيت چند ميليوني را داشتند.

ناگهان ماموران که اکثرا نيروهای پليس و يگان ويژه بودند به مردم حمله کردند. مردم که تا آن موقع ساکت بودند و فقط راهپيمایی مي​کردند و سعی مي​کردند شعارهای تند ندهند، در مواجهه با يورش پليس بر تندی و شدت شعارهایشان افزودند. به نظر مي​رسيد نيروهای پليس بک جورهایی سردرگم هستند. گاهی حمله می کردند و گاهی با مردم کاری نداشتند.

البته هر چه می​گذشت حملاتشان بيشتر می شد. مردم شعار "نيروی انتظامی، حمايت، حمايت" سر می​دادند. موبايل​ها قطع بود و مردم سعی داشتند به ديگران خبر دهند، جمعيت بسیار زياد است تا از آن ها بخواهند که بیایند.

ما از ميدان انقلاب بعد از کمی کش و قوس با پليس به سمت آزادی حرکت کرديم. مردم در خيابان کف می​زدند و سرود "يار دبستانی" مي​خواندند. تا رسيدن به نواب، مردم شعار "الله اکبر" و "ياحسين ميرحسين" سر می​دادند. در خیابان نواب، خشونت يک باره از سوی يگان ويژه پياده و موتورسوار، باعث شد مردم شعار "مرگ بر ديکتاتور" و "مرگ بر خامنه​ای" هم بدهند. در مواردی مردم حتی به مهاجمان بي​رحم پليس در دفاع از خود حمله می​کردند و با پرتاب سنگ با آن​ها مقابله مي​کردند.

نکته​ جالب اين بود که اين بار نيروهای لباس شخصی بسيار کم حضور داشتند و نيروی بسيجي هم نمي​ديديم. البته در اواخر شب، دست به دامان اين نيروها هم شدند و آن​ها را طبق معمول به ميدان کشيدند. از نحوه​ برخورد پليس معلوم بود هدف آن***ها، پراکنده کردن مردم است تا نتوانند با صفوف به هم پيوسته به سمت ميدان آزادی حرکت کنند. به همین ***خاطر مردم را به سمت خيابان​های فرعی اطراف خيابان آزادی هدايت مي کردند. ضرب و شتم مردم کم نبود. يک مورد در تقاطع نواب و آزادی، پسر جوان بيست و سه، چهار ساله​ای در اثر ضرب و شتم پليس دچار خون​ريزی از سر شده بود که با کمک مردم او را کنار خيابان خوابانديم. يکی دستمال داد، يکي شالش را درآورد تا بتوانيم سر او را ببنديم و مانع خونريزی شديد سر او شويم.

خوشبختانه جوان دارای هوشياری بود، هر چند خون زيادی از او رفت اما جلوی خونريزی را گرفتيم و به کمک تعدادی او را از صحنه خارج کرديم. زنان که مثل هميشه پرشور و پرتعداد حضور داشتند معمولا مانع شدت گرفتن خشونت می شدند. بسياری از مغازه​ها و خانه​های اطراف خيابان به محلی براي پناه بردن مردم تبديل شده بود. مردم به اتوبوس​های بي آر تي هم پناه می​بردند، هرچند ماموران پليس به داخل اتوبوس ها هم گاز اشک آور پرتاب می کردند. در خيابان​های اطراف مردم با ايجاد موانعی از سطل​های زباله و آتش، در برابر ماموران مقاومت می​کردند و شعار "مرگ بر ديکتاتور"، "مرگ بر اصل ولايت فقيه"، "مرگ بر خامنه​ای"، "استقلال آزادی جمهوری ايرانی" و "مبارک، بن***علی، نوبت سيدعلی" سر می​دادند.

مشاهدات عینی شاهد دوم

دختری ۲۶ ساله در تهران مشاهدات خود از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران را این گونه برای دویچه وله شرح می دهد:

«من امروز ساعت سه، به چهار راه نواب رفتم. جمعيت از همان ساعت سه به سمت آزادی می رفت. جمعيت آن قدر زياد بود كه حتي خود سبزها هم متعجب بودند و بسيار اميدوار شده بودند.

در محدوده انقلاب تا نواب، در ابتدا بدون هيچ برخوردی جمع ها تشكيل شد. سبز ها "شعار مرگ بر ديكتاتور" سر دادند. نيم ساعت بعد، حمله ها از طرف يگان ويژه و سپاه شروع شد. تعداد نيروی انتظامی بسيار زياد بود اما هيچ دخالتي نمی کردند. اما يگان ويژه تا جايی كه می توانست از گاز اشک آور و گاز فلفل برای پراكنده كردن جمعيت استفاده كرد.

بین جمعيت اين زمزمه شنيده می شد كه، حكومت پيش بينی نمی كرد سبز ها این قدر به خیابان بيايند.

محور شعارها بيشتر "مرگ بر ديكتاتور" و "مبارک بن علی، نوبت سيد علی" بود. شعار "خامنه ای حيا كن، مبارک رو نيگا كن" هم می گفتند. در آخر تظاهرات هم نيروهای یگان ویژه، تلاش می كردند جمعيت را به فرعي ها بكشانند. نگذاشتند كه جمعيت به سمت ميدان آزادا حرکت کند، در حالی كه اگر جمعیت به میدان آزادی می رسید حادثه ای نظير ۲۵ خرداد دوباره شكل می گرفت.»
[تاريخ مطلب: بيست و پنجم بهمن ۱۳۸۹ برابر با چهاردهم فوري
 
Feb 7, 2004
13,568
0
#5
«دستگیرشدگان را در پاساژ حبس کردند»




مردمک

خبرنگار مردمک می گوید که شماری از معترضان در مسیر امام حسین تا آزادی بازداشت و در پاساژ تجهیزات دندانپزشکی حبس شدند

خبرنگار مردمک گزارش داده است که عصر روز دوشنبه ۲۵ بهمن در مسیر میدان امام حسین تا آزادی نیروهای امنیتی و لباس شخصی با مردم درگیر شدند؛ خطوط بی.آر.تی و مترو بسته شد و شمار زیادی ازجمله عده ای سالمند بازداشت شدند.

براساس این گزارش تمام چهارراه های ارتباطی در مسیر امام حسین تا میدان آزادی که می توانست مردم را به هم متصل کند توسط گارد و نیروهای بسیج بسته شده بود و مردم نمی توانستند به هم بپیوندند.

در جریان تظاهرات اعتراضی مردم علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم که به بزرگترین ناآرامی در کشور منجر شد، مسیر امام حسین تا آزادی یکی از مسیرهای شناخته شده تظاهرات معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی و لباس شخصی گزارش شده است.

در شرایطی که خطوط بی.آر.تی تنها در اختیار نیروهای بسیج بود و چهاراه های این مسیر بسته شده بودند، بسیاری از مردم توانستند خود را از خیابان های فرعی به میدان آزادی برسانند.

پس از ساعت چهار بعدازظهر حرکت اتوبوس های بی.آر.تی در مسیر آزادی به سمت شرق متوقف شد؛ گارد ویژه به شماری از این اتوبوس ها حمله کرد و شیشه های یک اتوبوس شکسته شد.

شماری از بسیجیان مستقر در مسیر آزادی نیز به یکی دیگر از اتوبوس های بی.آر.تی و مسافرانش حمله کردند و به داخل اتوبوس گاز اشک آور پرتاب کردند.

خبرنگار مردمک گفته است که درگیری های این مسیر در خیابان آزادی نزدیک ایستگاه قریب اوج گرفت که طی آن مردم معترض که برای در امان ماندن از ماموران به سوی پارک اوستا فرار کرده بودند از بالا و پایین پارک موردحمله قرار گرفتند.

در جریان حمله به معترضان در پارک اوستا در خیابان آزادی شمار زیادی ازجمله عده ای سالمند دستگیر شدند.

خبرنگار مردمک بازداشت یکی از جوانان را این گونه روایت می کند: یکی از بازداشت شدگان در خیابان آزادی در ایستگاه رودکی پسر جوانی بود که از ناحیه سر و چشم آسیب دیده بود و خون از سر و صورت او جاری شده بود. یک موتورسوار او را سوار موتور خود کرد اما بسیجی ها به او حمله کردند و با وجود فریادهای اعتراض مردم حاضر، این جوان مجروح را سوار یک خودروی ون توسی رنگ کردند که مشخص نبود متعلق به کدام نهاد است.

براساس مشاهدات خبرنگار مردمک نیروهای بسیجی و یگان ویژه نیز میدان انقلاب را به محاصره خود درآورده بودند و شماری از این نیروها در اطراف مجسمه میدان انقلاب مستقر شده بودند تا مردم را زیرنظر داشته باشند.

گارد ویژه هم چنین خیابان های فرعی در حدفاصل پارک اوستا تا میدان توحید را مسدود کرده بود تا مانع از رسیدن مردم به میدان توحید شود؛ ماموران امنیتی مستقر در این مسیر مردم را بارها مورد ضرب و شتم قرار دادند و به سوی آن ها گاز اشک آور پرتاب کردند.

درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم متعرض به خیابان اسکندر شمالی نیز کشیده شد و چند سلطل زباله در این خیابان آتش زده شد.

خبرنگار مردمک همچنین گفته است که شمار زیادی از نیروهای گارد و بسیج در وزارت کار نزدیک خیابان بهبودی تجمع کرده بودند و پس از پراکنده کردن مردم فریاد «حزب فقط حزب الله» سر دادند.

براساس مشاهدات خبرنگار مردمک شماری از زنان و مردان بسیجی مستقر در خیابان آزادی درحالی که پرچم سیاه با نوشته «محمد رسول الله» به دست داشتند، از وزارت کار به سمت میدان آزادی راهی شدند و شعار می دادند «سبز فقط سبزعلی»، «ماشالله حزب الله» و «جانم فدای رهبر».

نیروهای بسیجی مستقر در ایستگاه های مترو در مسیر امام حسین تا آزادی از مردم شرکت کننده در راهپیمایی این مسیر فیلمبرداری می کردند.

بسته بودن ایستگاه های مترو باعث شد که شمار زیادی از شهروندان در خیابان بمانند. در نبود وسایل حمل و نقل عمومی، ماشین های سواری شخصی عده ای از تظاهرکنندگان را سوار بر خودرو می کردند.

بستن خطوط حمل و نقل عمومی به ویژه مترو برای جلوگیری از پیوستن مردم به یکدیگر در محل برگزاری راهپیمایی از اقدام های مرسوم نهادهای امنیتی در جریان رویدادهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.

 
Feb 7, 2004
13,568
0
#7
25
بهمن نشان داد که پیش بینی حکومت درست بود!


دهها میلیون ایرانی
آماده تسخیرشهرها هستند

مجموعه ای از فیلم های خبری تظاهرات دیروز – 25 بهمن- ایران را در ستون اخبار برگزیده می بینید. از میان آن مجموعه، سه فیلم جنبه بسیار مهم خبری دارد و به همین دلیل آنها را جداگانه و در بخش میانی صفحه اول پیک نت این شماره قرار داده ایم.

1- فیلم مردی که با سربند سبز و عکس دو پسر بچه ای که هنوز معلوم نیست فرزندانش هستند و یا قربانی سرکوب های سال گذشته، صبح دیروز بالای یک جرثقیل رفت و با این اقدام خود باندازه تمام تلویزیون ها و شبک های اینترنتی و رادیوها در آگاه کردن مردم برای تظاهرات 25 بهمن نقش ایفاء کرد و جهان را متوجه ایران کرد.

2- فیلم پائین کشیدن و آتش زدن پوستر بزرگ "بصیرت" توسط جوانانی که شاید تا دیروز تصور می شد، آنها نمی دانند معنای این بصیرت که رهبر می گوید چیست و اشاره اش به کیست؟ اما به آتش کشیدن آن نشان داد که مردم همه چیز را میدانند و سکوت آنها ناشی از بی خبریشان نیست. آنگاه که فرصت پیدا کنند پاسخ را میدانند چگونه بدهند!

3- فیلم سوم نیز بازگو کننده مرحله جدیدی از خشم و نارضائی مردم ایران است که مستقیما شخص علی خامنه ای را هدف گرفته است. تظاهرات دیروز نشان داد که دوران پنهان شدن او در پشت شعارها و افراد و جملات گنده گنده گذشته است و مردم شخص او را نشانه گرفته اند. فردا بیشتر از امروز!

این سه فیلم، در مجموع خود، فضای امروز ایران را نشان میدهد. فضائی که تا دیروز زیر غبار ناشی از هوای بشدت آلوده تهران پنهان بود و اکنون به کف خیابان ها آمده است. تظاهرات دیروز در شهرهای ایران و بویژه پایتخت نشان داد که ترس و وحشت حکومت از صدور مجوز یک راهپیمائی به هر دلیل و هر شعار داخلی و یا خارجی، بیهوده نبود، زیرا مردم اگر فرصت بیابند، خیابان های تمام شهرهای ایران را تسخیر کرده و ایران تبدیل خواهد شد به یک میدان آزادی، باندازه همه کشور!

تظاهرات دیروز همچنین نشان داد که مردم در آینده در انتظار فرصت نخواهند نشست و خود فرصت خواهند ساخت.!






 
Feb 7, 2004
13,568
0
#10

شعار اعدام کروبی و موسوی در صحن مجلس

۱۳۸۹/۱۱/۲۶

جمعی از نمایندگان در آغاز جلسه امروز، سه شنبه، مجلس شورای اسلامی، پس از سخنان علی لاریجانی، خواستار اعدام مهدی کروبی و میرحسین موسوی شدند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، در سخنان خود با اشاره به برنامه راهپیمایی مخالفان دولت در بیست و پنجم بهمن ماه، مدعی شد که کروبی و موسوی با دعوت به انجام این راهپیمایی در دامی افتادند که به گفته وی از جانب آمریکا طراحی شده بود.

رئیس مجلس در سخنان خود خواستار تشکیل کمیته ای برای تحقیق و بررسی ماهیت جریانی شد، که به گفته ی وی ضدانقلاب است و هدایت حوادث روز بیست و پنجم بهمن را بر عهده داشت.
 

Mr Thick

IPL Player
Oct 21, 2002
2,704
0
#11
Azizan there were easily 400,000 people in the streets which increased steadily into the evening. It was a good start, what is needed is something like this min on a weekly basis.
 
May 12, 2007
8,093
11
#15
وبلاگ؛ سکوت در روزهای آینده یعنی امضا حکم اعدام...

وبلاگ دشتستان
سکوت در روزهای آینده یعنی امضا حکم اعدام هموطنان باز داشت شده.
دوستان، هموطنان، برادران وخواهران سکوت شما در روزهای آینده یعنی تایید گفته های فالس نیوز ، یعنی بازداشتی ها عوامل مجاهدین خلق هستند و به تبع تائید حکم مرگ برای آنها. ولی حضور شما یعنی استهلاک نظام سرکوب. یعنی شکاف در میان آنها، یعنی تضمین رهایی هموطنان بازداشت شده و بازداشت نشده، یعنی یک قدم دیکتاتور را به سمت جهنم هل دادن.
عدم حضور شما یعنی آوردن جوانان به خیابان و سپردن آنها به دست جوخه های اعدام، یعنی تائید کشتار شکنجه و محبوس و مجروح کردن هموطنانمان. یعنی عذاب وجدان دائمی.
حالا انتخاب با شماست.
I hope green leaders keep asking people to protest
 

parham79

Bench Warmer
Dec 5, 2009
1,767
0
#16
Charshanbeh soori is coming up, but what is now needed is a sustained push. Daily protests or atleast twice aweek. Tomorow is the funeral of the shahid yesterday so thats a golden oportunity, but there is no call so far
 
Jun 18, 2005
10,889
5
#18
Baba bekesh biroon from chahar shanbe soori. What kind of a joke movement should this be for people to wait for to chahar shanbe soori so they can go out and throw a few jaraghe and feshfeshe here and there then claim victory?

At this point we got to wonder how to make the protests more inclusive. How to make sure people in Iran are getting the news. The IR sites keep running while the opposition sites are either under Dos attack or hacked.
 

alborz

Bench Warmer
Oct 18, 2002
1,445
0
#19
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2011/02/110214_u01_clinton-iran.shtml
حمایت قاطعانه آمریکا از معترضان ایرانی

وزیر امور خارجه آمریکا حکومت ایران را به دورویی متهم کرد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از 'شجاعت' معترضان در ایران تمجید و بر حمایت ایالات متحده از 'آرمان های' آنان تاکید کرده است.

وی همچنین در مصاحبه با تلویزیون عربی الحره، وابسته به دولت آمریکا، گفته است که جمهوری اسلامی دیکتاتوری نظامی تحت لوای حکومت مذهبی است که به حقوق جهان شمول مردم ایران اعتنا نمی کند.

هم زمان، یک عضو ارشد حزب جمهوریخواه در کنگره خواهان تحریم تمام مقام های "ناقض حقوق بشر" حکومت ایران از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد شده است.

هیلاری کلینتون روز دوشنبه در واشنگتن گفت: "بگذارید به طور صریح و مستقیم از آرمان های مردمی که امروز به خیابان های تهران آمده اند حمایت کنم."

او گفت: "آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جریان بود را می ستود."

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در نمازجمعه پانزدهم بهمن، با اعلام حمایت از قیام مردم مصر، "بیداری اسلامی" را عامل تحولات شمال آفریقا دانسته بود.

محمود احمدی نژاد روز جمعه در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و چند ساعت پیش از اعلام کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، از حق مردم این کشور برای اعتراض به حکومت این کشور دفاع کرد.

با این وجود، دولت وی از صدور مجوز برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس خودداری کرد.

درخواست برای تحریم رهبر ایران

ایلیانا راس لیتنن، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در واکنش به تحولات روز دوشنبه در ایران، خواهان تحریم تمام مقام های "ناقض حقوق بشر" جمهوری اسلامی از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد شد.

این نماینده کوبایی الاصل ایالت فلوریدا طی بیانیه ای گفته است: "ظلم و ستم رژیم به مردم ایران از زمان انتخابات مخدوش ژوئن 2009 و سرکوب اعتراضات آنان، افزایش یافته است."

دولت ایران اتهام تقلب گسترده در انتخابات سال 2009 را رد می کند و می گوید که با معترضان برخورد قانونی کرده است.

ایلیانا راس لیتنن گفت: "ایالات متحده در آن سال با حمایت نکردن کامل و قاطع از ایرانیانی که خواهان آزادی و دموکراسی بودند، مرتکب اشتباه شد. ما نمی توانیم دوباره این اشتباه را تکرار کنیم."

به گفته او: "آمریکا و کشورهای مسئول باید ممنوعیت سفر علیه برخی مقام های ارشد رژیم (ایران) را گسترش داده تا شامل تمام آنهایی شود که در رژیم مسوول سرکوب مردم هستند."

آمریکا سال گذشته هشت مقام ایرانی از جمله محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مصطفی محمد نجار وزیر کشور را به اتهام نقض حقوق اساسی مردم ایران تحریم کرد.

این اقدام با انتقاد ایران مواجه شد که از طریق سفیر سوئیس در تهران رسما به ایالات متحده اعتراض کرد.

"ماهیت واقعی"

هیلاری کلینتون گفت که مردم ایران نیز سزاوار برخورداری از حقوقی هستند که معترضان در مصر خواهان آن شده بودند و افزود: "ما از حقوق جهان شمول مردم ایران حمایت می کنیم."

او گفت حکومت ایران با خودداری از اعطای حق اعتراض به مردم که در مورد مصری ها از آن حمایت می کرد "ماهیت واقعی" خود را نشان داده است.

خانم کلینتون همچنین بر "لزوم باز شدن نظام سیاسی ایران" با هدف "شنیده شدن نظرات مخالفان و جامعه مدنی" تاکید کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.

آقای هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.

پیشتر، عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه که به ایران سفر کرده، صبح روز دوشنبه خواستار توجه دولت های منطقه به خواسته های ملت هایشان شده بود.

همزمان با تظاهرات اعتراضی در ایران، جمعی از ایرانیان مقیم خارج ار کشور در مقابل سفارت های ایران در شهرهای مختلف اروپا، از جمله بروکسل، پاریس و لندن تجمع کردند و شعارهای اعتراض آمیز سردادند.

سازمان عفو بین الملل نیز برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.

این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.
 

parham79

Bench Warmer
Dec 5, 2009
1,767
0
#20
Apprantly there was anything from 50 to 100 thousend bassijis and niroo haye entezame in tehran alone.It still was not enough to scare our people. I was told there were kids as youg as 14 walking around with battons trying to scare the people