اطلاعیه؛ درگذشت علیرضا پهلوی (فرزند شاه س&#157

May 12, 2007
8,093
11
#61
Do you know if the police report is published. Something dose not seem right. If it has been a suicide a complete police report is needed. Then his family has not been talking to media(I have not found any thing in internet). Is it because the details are unknown? What if someone shoot him and put the gun in his hand left?
 

mowj

National Team Player
May 14, 2005
4,739
0
#64
خودکشی به مثابه شورش بر اجبار

Mehdi Jaami


دیشب تا ساعتها پس از شنیدن خبر خودکشی علیرضا پهلوی از فکر او و خودکشی اش فارغ نمی شدم. اظهارنظرها هم از شانه بالا انداختن تا تسلیت گفتن به خانواده پهلوی متفاوت بود. بعضی هم از نظر انسانی همدردی می کردند اما می خواستند از نظر سیاسی فاصله شان را حفظ کنند.


راست این است که ما مردم هنوز تکلیف خودمان را با خانواده شاه و میراث او معلوم نکرده ایم. من که نکرده ام. آنها هم که تکلیف شان را معلوم کرده اند منهای گروه اندکی که در ایران سوار کارند مذبذب بوده اند. مثل آن خانمی که فدایی خلق بود اما در این سالهای اخیر رفت و از زندگی فرح فیلم ساخت. اگر گروه خوشبختی هم هست که می داند تکلیف اش با خانواده پهلوی چیست گروه کوچکی است.

اما چرا ما نمی توانیم تکلیف خودمان را روشن کنیم؟ به نظرم یک جواب سر راست اش این است که جانشین نظام شاهی هرگز نتوانست ما را قانع کند که جانشینی بهتر از نظام برافتاده عرضه کرده است. در واقع عمر سی و اندساله جمهوری اسلامی چه بسا از مخالفان نظام شاهی کاسته و بر هواداران اش افزوده باشد. در زمینه اقتصادی و فرهنگی تمایل عمومی را در ستایش دوره شاه می توان مشاهده کرد بخصوص اگر به میان طبقه متوسط برویم که دوره شاه دوره منزلت اش بوده است.

خیلی مشتاق ام کتاب دکتر میلانی در باره شاه هر چه زودتر به دست ام برسد و یک بار زندگی و دستاوردهای او را از اول تا آخر به صورت مستند مرور کنم. اما می دانم که داوری منصفانه در باره شاه و دوره او آسان نیست. در واقع در مقام مقایسه، داوری در باره دوره جمهوری اسلامی آسان تر است. دوره جنگ و ضدیت با عقل و ضدیت با نوخواهی و تجدد و دوره آواره شدن میلیونها ایرانی و دوره حبس و قتل روشنفکران و دوره تزلزل بسیاری از ارزشهایی که گمان می بردیم نجات دهنده اند.

اما یک چیز مسلم است. علیرضا پهلوی وقتی انقلاب شد و دست اش از ایران کوتاه شد نوجوانی 12 ساله بود. حتی اگر پدر او تقصیرهای بزرگ کرده باشد به سبب گناه پدر نمی توان او را شماتت کرد و به اندوه از دست دادن وطن اش بی اعتنا بود. بسیاری می پرسند که چطور یک شاهزاده می تواند اینقدر ضعیف باشد. اما به باری که بر دوش یک شاهزاده ناکام است بی توجه می مانند. خانواده شاه و تربیت آن دوران مبتنی بر وطن پرستی بود. من اطمینان دارم که همین هم اساس فکر خانواده پهلوی را تشکیل داده و می دهد. آنها درکی از وطن دارند که با آن موافق باشیم یا نباشیم ایشان را سخت به وطنی که در آن همه نوع اختیار داشتند و برای آن طرحها و برنامه های بسیار فراهم کرده بودند پیوند می زند. از دست دادن وطن برای آنها چندین برابر دشوارتر از همه دیگر مهاجران است. زیرا آنها وطنی را از دست دادند که آبادتر نشد و در مقابل ویرانی وطن کاری هم از آنها ساخته نبود. داشتن ثروت و نفوذ سیاسی هم هیچوقت کمکی نکرد. آنها از شدگان بودند. تحصیل در هاروارد و زندگی در خانه خوب و سفر به این طرف و آنطرف کافی نیست وقتی کاری که از شما انتظار می برند از شما ساخته نیست.

فکر کردم شاید علیرضا باید اینطور فکر می کرد که بسیار خوب از امروز من خود را کشته می گیرم. اما بگذار بمانم و تمام وقتی را که از عمرم باقی می ماند صرف کاری کنم. مثلا کتابی اساسی بنویسم در ایرانشناسی شرق ایران که کمتر کاویده شده است. بنیادی راه بیندازم که فقط به یک موضوع اساسی ایران توجه داشته باشد و مثلا پژوهش در کم آبی را وجهه همت قرار دهد. کاری بکنم که دیگر اصلا به من مربوط نیست چون فرض این است که من دیگر وجود ندارم. کاری کنم برای همان مردمی که غصه انها مرا می خورد و می جود و به پای مرگ می کشاند.

علیرضا به اینها فکر نکرد. چون چیزی که او را از درون می تراشید فقط با مرگ تمام می شد. شاید خیلی ها فکر می کرده اند علیرضا به کمک نیاز ندارد. شاهزاده ای که همه چیزی که بخواهد دارد چه نیازی به کمک دارد. اما همین خطا علیرضا را تنها می کرده است. او حتی از کمک دیگران هم بی نصیب ماند.

شاید باید برای علیرضا عکسهای دختران و زنان و پسران روستای گاودانه را می فرستادیم تا بداند که می تواند کارهایی بکند برای مردمی که به بلای دولت غارت و اوباشیگری دچارند. باید برای امروز و آینده آنها هم که شده می ماند تا به سهم خود کاری بکند.

اما مهاجر دور از وطن بخصوص اگر وطن پرست باشد و همه عمرش خود را ناتوان از انجام کاری دیده باشد بیش از علیرضا طاقت نمی آورد. شاید اگر ما هم سی سال از وطنی که به آن عشق می ورزیم دور بمانیم و احساس کنیم درها به روی ما بسته می ماند راهی جز رها کردن خود از زندان زندگی اجباری در مهاجرت نیابیم.

مرگ علیرضا پهلوی به نظرم پاسخی است که انسانی مثل همه ما به اجبار زندگی در غربت می دهد. و در این شورش بر اجبار فرقی نیست بین آن زن ایلامی که خودسوزی می کند و روشنفکری که در جنگلی خود را به دار می آویزد. زیستن در اجبار مرگ آور است. مهم نیست که دین تو را مجبور می کند یا کفر. اجبار خواری است. و مرگ از خواری بهتر است. این مرگ ما را آن از خواری نجات می دهد.

علیرضا نماند تا کمک اش کنیم. بی خبر ماندیم تا رفت. اما برای اینکه برادران دیگرمان و خواهران دیگرمان به این خودسوزی ها دست نزنند راهی جز پایان دادن به خواری نیست. باید برای زندگی شاد و انسانی با خواری اجبار درافتاد. پایان اجبار آغاز زندگی است
 

mowj

National Team Player
May 14, 2005
4,739
0
#65
زخم های ماندگار و دشواری های شاهزاده بودن

افشین مبصر
بی بی سی






هنگام انقلاب ۱۳۵۷، علیرضا کمتر از ۱۳ سال و لیلا حدود ۹ سال داشتند، کودکانی که در آن سن درک وقایع ایران برایشان امکان نداشت


خودکشی علیرضا پهلوی کوچک ترین پسر محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، که اوایل صبح سه شنبه ۱۴ دی در منزلش در شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا روی داد، واکنش های مختلفی برانگیخته است و گفته ها و شایعات زیادی در باره علت خودکشی یا مرگ او شنیده می شود.
خانواده پهلوی، که مثل هر خانواده دیگری مرگ عزیزشان برایشان فاجعه است، در بیانیه ای علت خودکشی اورا "بحران درونی" در اثر "آنچه که به ناروا بر میهن عزیزش می گذشت" و "خاطرۀ دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش" ذکر کرده است.
اما با اینکه هنوز ۲۴ ساعت از زمان انتشار خبر خودکشی علیرضا پهلوی نمی گذرد، دلایل دیگری هم در باره مرگ او بر سر زبان ها افتاده که حدود ۱۰ سال پیش پس از درگذشت خواهر جوانترش، لیلا، هم شنیده می شد.
احتمالا علت به وجود آمدن این شایعات مشکل بودن باور کردن خودکشی او برای کسانی است که بیشتر جنبه های مادی زندگی را در نظر دارند.
چگونه می توان درک کرد که شاهزاده جوانی که ظاهرا همه چیز از جمله پول و سلامتی و عنوان و احترام در زندگی اش دارد، تحصیل کرده ترین فرد خانواده است و حتی به عنوان یکی از مطلوب ترین شاهزادگان مجرد جهان انتخاب شده، ناگهان خود را با گلوله بکشد؟
علیرضا پهلوی پیش از مرگ در بوستون آمریکا زندگی می کرد


باور کردن این امر واقعا مشکل است، اما شاید نگاهی به زندگی علیرضا و خواهرش لیلا از دید انسانی و عاطفی بتواند به فهم بهتر این موضوع کمک کند.
زمانی که انقلاب اسلامی ایران روی داد، علیرضا کمتر از ۱۳ سال و لیلا حدود ۹ سال داشتند، کودکانی که در آن سن درک وقایع ایران و تجزیه و تحلیل سیاسی برایشان امکان نداشت. آنچه که آنان تا آن زمان دیده بودند درون کاخ های سلطنتی و روبه رو شدن با درباریانی بود که در مقابلشان کرنش می کردند.
آنان در سنی نبودند که از واقعیت های جامعه اطلاع داشته باشند و به گفته برخی نزدیکان به دربار، اکنون روشن شده که این واقعیت ها حتی از پدرشان هم که پادشاه ایران بود مخفی نگاه داشته می شده است.
از آن گذشته به گفته اطرافیان خانواده پهلوی، محمدرضا شاه بر خلاف پدرش، برای دو فرزند کوچک تر خود، پدری بیش از حد عادی مهربان بود به طوری که علیرضا و لیلا وابستگی شدیدی به او احساس می کردند. در عکس های خانوادگی سال های آخر سلطنت شاه هم می توان این رابطه نزدیک عاطفی را به خوبی دید.
با انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ دنیای رویایی دو شاهزاده خردسال فرو ریخت. نه تنها درهای کاخ های سلطنتی بر روی آنان بسته شد و دیگر امکان بازگشت به میهن خود را نداشتند، که در جهان هم آواره شده بودند و هر روز در جای غریبه دیگری به طور موقت خانه می کردند. اطرافیانی که خدمتشان را می کردند دیگر نبودند و زمانی که به سنی رسیدند که از طریق رسانه ها و مطبوعات با کشورشان تماس برقرار کنند، تا چند سال به جز توهین و ناسزا چیزی ندیدند و نشنیدند.
از آن سخت تر، پدر مهربانشان تبدیل به بیمار آواره بی خانمانی شد که در مقابل چشمانشان آب می شد. آنها که تا آن زمان از بیماری پدر هم اطلاعی نداشتند، نمی توانستند درک کنند چرا کسی که از نظر آنها قدرتمندترین و مقتدرترین فرد جهان بود، دچار چنین سرنوشتی شده است. زمانی که محمدرضاشاه در بیمارستانی در کشوری غریبه آنها را تنها گذاشت، علیرضا ۱۴ ساله و لیلا ۱۰ ساله بودند.
نوع زندگی خاص علیرضا و لیلا و انتظاری که به عنوان شاهزادگان جوان ایرانی از آنان می رفت و همواره زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده بود، و شاید هم دور بودن از دیگر اعضای خانواده و محروم بودن از محبت آنان، نگذاشت که این دو نیز بتوانند همچون دیگران به مسیر زندگی عادی بازگردند و باعث شد که زودهنگام از زندگی در این جهان خسته و سیر شوند.




شک نیست که چنین ضربه هایی زخمی ماندگار بر روح علیرضا و لیلا گذاشت که تا آخر عمر با آنها باقی ماند. آنها پس از دوران بلوغ که درک بهتری از اوضاع به دست آوردند، بیشتر با این بحران روحی دست به گریبان شدند و روز به روز هرچه بیشتر در خود فرو رفتند.
لیلا که جوان تر بود و روحی لطیف تر داشت حدود ۱۰ سال پیش مقاومت خود را از دست داد و در لندن پس از خوردن بیش از حد قرص های خواب آور درگذشت. مرگ او بر افسردگی علیرضا افزود.
به طور قطع فرزندان محمدرضاشاه تنها جوانانی نبودند که در اثر انقلاب دچار ضربه های روحی شدند. فرزندان شخصیت های دوران پهلوی که در اولین سال های پس از انقلاب اعدام یا آواره شدند و فرزندان چندصدهزار ایرانی که در جنگ با عراق کشته شدند نیز با چنین بحران های روانی و شاید شدیدتر هم روبه رو بوده اند و به احتمال زیاد، در میان آنان هم نمونه هایی از خودکشی وجود داشته است.
اما اکثر این جوانان با کمک و همدلی و همدردی دیگر اعضای خانواده و نزدیکانشان توانستند بر این بحران های روحی فایق آیند گو اینکه هرگز خاطره عزیزان از دست رفته شان را فراموش نخواهند کرد.
نوع زندگی خاص علیرضا و لیلا و انتظاری که به عنوان شاهزادگان جوان ایرانی از آنان می رفت و همواره زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده بود، و شاید هم دور بودن از دیگر اعضای خانواده و محروم بودن از محبت آنان، نگذاشت که این دو نیز بتوانند همچون دیگران به مسیر زندگی عادی بازگردند و باعث شد که زودهنگام از زندگی در این جهان خسته و سیر شوند.
 
Dec 5, 2004
3,918
0
#66
Rest In Peace Man!
خانواده پهلوی خواهان احترام به حریم خصوصی خود شدند
[video=youtube;FVuhEyhp1jg]http://www.youtube.com/watch?v=FVuhEyhp1jg[/video]
 
Oct 18, 2002
12,085
17
here
www.apfn.org
#70
There have been so many murders which have been made look like suicide that makes one wonder.
I never believe Michael Jackson killed himself. (for instance)...,There was this guy who knew something about Princes Diana's death but was found dead in his car,(in the middle of this field in France) he has been shot in the head twice and the car was set on fire, but The French police ruled suicide!!??

I dont know bcs I never shot myself in the head but do you have the energy and will to do it the 2nd time? did he set the car on fire before he shot himself or after?,,

I am NOT saying Alireza's case is not a suicide, I/we just dont have all the info available.
So for now I stick with the family's version on rezapahlavi.org

what I am saying is that yes indeed there are conspiracies out there, if you dont know you are not informed, if you dont believe it then you're a fool (fooled by the media and their lies).
I got enough dirt/evidence on the conspirators to write a book.
(Like few months ago I wrote some place that the American Civil War was Not about slavery bcs Virgina and some other southern states had already outlawed slavery and it had everything with Southerners Gold and Silver and with obedience (of the scumbags who took over north) and used the old divide and conquer scam to take over and they did. Some ppl thought I was crazy! a few days ago I saw something on TV which caught my attention ..they were looking for the "rebel's gold and silver supposedly buried in a cemetery)!
I was gonna call them and say its already gone...150 years ago.

But I bet there are those mashang ppl who stick their heads in the media and think I am crazy here too.
we shall see....
 
Last edited:
May 12, 2007
8,093
11
#72
'علیرضا پهلوی وصیت کرده جسدش را بسوزانند'

بی بی سی : یکی از دوستان خانواده پهلوی گفته است که علیرضا پهلوی وصیت کرده بود که پس از مرگ جسدش را بسوزانند و خاکسترش را در دریای خزر بریزند.
نازی افتخاری، در گفت و گویی با بی بی سی فارسی گفت که علیرضا پهلوی علاقه خاصی به ساحل دریای خزر داشت و همیشه به یاد خاطراتی بود که همراه پدر و خانواده اش در سال های قبل از انقلاب در نوشهر می گذراند.
علیرضا پهلوی، دومین فرزند پسر محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران صبح روز سه شنبه، ۱۴ دی ماه (۴ ژانویه) در خانه خود در بوستون خودکشی کرد.
به گفته خانم افتخاری او از مرگ خواهرش، لیلا به شدت متاثر بود و همچنین تائید کرد که مرگ دوست دختر وی در سال گذشته هم در تشدید افسردگی شاهزاده علیرضا پهلوی بی تاثیر نبوده است.
لیلا پهلوی آخرین فرزند محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۸۰ در سن ۳۱ سالگی در هتلی در لندن در پی مصرف یکجای ده ها قرص آرامبخش در گذشت و در پاریس دفن شد.
هنوز جزئیات چگونگی برگزاری مراسم خاکسپاری شاهزاده علیرضا اعلام نشده است. خانواده پهلوی از رسانه ها خواسته اند که دست کم برای چند روز به حریم خصوصی آنها احترام بگذارند.
خانم افتخاری گفت که رضا پهلوی روز چهارشنبه به بوستون خواهد رفت و انتظار می رود که فرح پهلوی، شهبانوی سابق ایران نیز همزمان از پاریس به این شهر برود.
همچنین دفتر رضا پهلوی در واشنگتن اعلام کرد که خانواده پهلوی چند روز برای عزاداری به طور خصوصی وقت می خواهد و هنوز هیچ برنامه ای برای مراسم عمومی یادبود برای علیرضا پهلوی اعلام نشده است.
در بیانیه ای که خانواده پهلوی پس از مرگ علیرضا پهلوی در وبسایت رسمی رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران و برادر بزرگتر او منتشر کرده اند، آمده است: "علیرضا پهلوی همچون میلیون ها جوان ایرانی، از آنچه که به ناروا بر میهن عزیزش می گذشت سخت آزرده و غمگین بود."
در ادامه این بیانیه آمده است که علیرضا پهلوی "در صبحگاه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۹ (چهارم ژانویه ۲۰۱۱) در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمریکا به زندگی خود خاتمه داد و همه خانواده و دوستدارانش را در غمی عمیق فرو برد."
به گزارش رسانه های محلی، پلیس بوستون گفت که بعد از ساعت دو صبح به وقت محلی در روز سه شنبه، جسد مردی را در خانه ای در محله "سات اند" پیدا کرد که خود را به ضرب گلوله کشته بود.
پلیس هویت این مرد را تایید نکرد، اما یک مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که جسد متعلق به علیرضا پهلوی است.
در بیانیه وبسایت رضا پهلوی آمده است که "خاطره دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش" هرگز علیرضا پهلوی را رها نکرده بود.
از یکی از نزدیکان خانواده پهلوی نقل شده است که علیرضا فردی منضبط و مقید بود و "مثل یک فرمانده نظامی" به زندگی خود خاتمه داد.
او که در جریان انقلاب همراه خانواده اش مجبور به ترک ایران شده بود تحصیلات دبیرستانی را در ایالت ماساچوست آمریکا به پایان برد.
اردشیر زاهدی، داماد سابق شاه ایران و از نزیکان خانواده پهلوی در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی گفت: "علیرضا پهلوی تحصیلات عالیه داشت و به موسیقی کلاسیک بی نهایت علاقمند بود."
علیرضا پهلوی در دانشگاه پرینستون موسیقی خواند، سپس در رشته مطالعات ایران باستان از دانشگاه کلمبیا فوق لیسانس گرفت و بعد در رشته ایران شناسی و فلسفه در دانشگاه هاروارد به مطالعه پرداخت.
علیرضا پهلوی سومین فرزند آخرین شاه ایران و فرح پهلوی، متولد سال ۱۳۴۵ در تهران بود. او پیش از مرگ در شهر بوستون تنها زندگی می کرد.
محمدرضا شاه و فرح پهلوی چهار فرزند داشتند که رضا و فرحناز در قید حیات هستند. از آخرین شاه ایران، دختری دیگری به نام شهناز از ازدواج نخستش بر جای مانده است.
 

ME

Elite Member
Nov 2, 2002
5,904
435
#74
I am not talking about justice or political rightness, but how in the hell a nation could give up a royal family such this, get AN and company instead, and yet keep the same corrupt administrative and beaurocratic system toped now with religous backwardness. Mindblowing exchange.
 
May 12, 2007
8,093
11
#75
I am not talking about justice or political rightness, but how in the hell a nation could give up a royal family such this, get AN and company instead, and yet keep the same corrupt administrative and beaurocratic system toped now with religous backwardness. Mindblowing exchange.
My answer is that both system were rulling forcefully and ordinary people could not have influenced their policy. However the first was in hands of better politicians.
 

payan

Captain
Dec 12, 2002
8,517
1
usa
#76
my man wanted his ashest to be in draya khazar .
he gave his blood to blood thirsty akhounds .
the only person from pahalvi i liked a lot ,now i feel for his brother reza .
 

parham79

Bench Warmer
Dec 5, 2009
1,767
0
#78
This family that put iran on a path of modernazation and ecocomic stability didnt deserve this fate. What Reza Shah kabir did and his son were infact nothing short of a miracle considering the state of the country when they arrived.The circumstances of there downfall was because they were to modern for a backward nation.


They took a country as backward as afghanistan and made into the fastest growing economy on earth from the late 60's to mid 70's. Iran has/had the potential to be an emerging super power on all accounts on the world stage.
 

Behrooz_C

Elite Member
Dec 10, 2005
16,651
1,566
A small island west of Africa
#79

Niloufar

Football Legend
Oct 19, 2002
29,626
23
#80
Based on Meybodi's interview from representative of Pahlavi family, Alireza went to visit Farah in Paris for xmas and came back to Boston for New Year's. and then after his suicide(still up for debate?), up until last night, Reza Pahlavi and his family went to Boston.Farah hasnt travelled there yet.

very touching Will letter by him.:( yeki nist begeh,kodum daryaye khazar? hamunike masoolane geramie IR gave away their shares to keep on %12 share of our sea border?!

I am not talking about justice or political rightness, but how in the hell a nation could give up a royal family such this, get AN and company instead, and yet keep the same corrupt administrative and beaurocratic system toped now with religous backwardness. Mindblowing exchange.
indeed..great answer by Direstrait..I personally have no right to talk about Shah era cuz wasnt born yet, but if we read history, its not too far-fetched to claim "as mast ke bar mast" and as a nation we've always been that way unfortunately.

Excuse my generalization here but an extremely emotional nation, very easily influenced, with lack of self-esteem, who sees almost everything through black-white lens, not self-critical of their wrongdoings, individualistic and who value self-interest over ethics. We've always been tools not planners or architects throughout our history.

With the exception of few patriotic figures(Koorosh, Amirkabir, Shah Abbas,etc etc)we've had in the past, we've always been rather a witness and followers of events than being participants in our fate.

ta khodemun dorost nashim, az in ham badtar mishe..:(